الثلاثاء، 13 مارس 2012

مصر لم تقم بثورة ...



الاسم: محمد قطب شحاتة البنا.
الوظيفة: محرر بمجلة الدنيا _الاسكندرية ،عامل بناء وفلاح.
الؤهل: ليسانس اصول دين ودعوة_طنطا_جامعة الازهر،2011 ،قسم العقيدة والفلسفة،جيد جدا مع مرتبة الشرف،وطالب بالسنة الاولى دراسات عليا سابقا ،(واتفصلت علشان المصاريف ،وباحاول يمكن الاقى صرفة)،والحاصل على المركز الثانى على مستوى جامعة الازهر فى مسابقة الابحاث العلمية(الفلك الارصاد الجوية وعلوم الفضاء)2009، (مع انه ليس تخصصى ،والحمد لله "محدش فى الكلية عبرنى").

مصر بعد الثورة:
   فبل الثورة ظلم وجهل وتخلف بالعمد،وبعد الثورة ظلم وجهل وتخلف بالتخلف.
وان كان الوضع الان من الممكن ان يوصف بالسيئ، الا انه نرى بوادر الامل تزداد كل يوم،وان كانت غير واضحة فى الصورة الكلية للوطن،ولكن مصر بعد الثورة فقط تحتاج للوقت ليعتلى قيادتها اصحاب الضمير.

وقائع الثورة:
  تابعت وقائع الثورة على شاشات التليفزيون المصرى،ولانى لم اكن من مدينة كنت بعيدا الى حد ما عن الظلم البين،والفقر وقمع الحريات،ولم اجرب يوما التعذيب فى قسم شرطة لمجرد ابداء راى او حتى من غير ذنب،لذلك ولعدم وضوح اهداف الثوار فى البداية التى تملا الشعب كله،كنت اقول كما يقولونLليه قاعدين فى الميدان) (مينفعش رمز الدولة يسقط)،وطبعا بعد الخطاب الشهير للمخلوع قلتLلازم يخلو الميدان) ولما رفض الثوار قلت(دول مش فاهمين وفيهم مندسين) هكذا كنت ارى الثورة والثوار فى البداية.
  وام اكن اتوقع ان تقوم الثورة بهذا المعنى،كل ما كان يجول فى خاطرى للتخلص من هذا الظلم هو ان يتم على ايدى اصحاب الضمير الذين بطريقة او باخرى يستطيعون الوصول الى مراكز القيادة لتطهيرها.

هل اختلفت مصر الان؟:
    بالطبع نعم،اختلفت ،اعتقد ان الاختلاف الايجابى الوحيد ان الناس تجراة على المطالبة بحقوقها،اما الثقافة السياسية والادارية كما هى بل ساءت فى بعض الاحيان،اخشى ان اقول ان حضرات المسؤلين الان ماهم الا التلاميذ للنظام الذى لا اعرف لماذا اصفة بالسابق وهو لم ينتهى بعد.

حال مصر فى عيون الشباب قبل الثورة:
    (كان والدى يقول لى :مين عارف بكره ربنا يصلح الحال)،هذه كانت مقولته لى عند كل ازمة من ازمات الحياة،ولنختصر ونبدا من الثانوية(الدروس الخصوصية "للى معاه بس" ،صعوبة المناهج،الغش، مفيش مجموع، كلية تعبانة، .مفيش واسطة فى الجامعة، تذاكر وتدح، وطالب قريب اى دكتور يطلع الاول ويتعين معيد،ويتخرج الطالب، يشتغل ايه بمؤهلة، مفيش ،مهو مش طبيب ولا مهندس، والشاب نفسة السبب ،لانه مغشش فى الثانوية ومكنش معاه واسطة زى المعظم،ساق فيها الشرف،وابوه لم يكن لدية مال ليدخلة جامعة خاصة،واهو اتخرج الشاب وزى الفل،عايز يشتغل،وعايز يتجوز،يعمل ايه ،يكافح بشرف فى البداية فى اى حتة،ثم بعد ذلك يتخلى شيئا فشيئا عن الشرف،يرشى يسرق يتاجر بارواح الغلابة،وبعد ذلك يتصدر الصورة ويصبح مسؤلا، وماذا نتوقع من مسؤل لديه هذا السجل الفاخر).
هؤلاء هم اصحاب الطموح ،لكى تصل لابد ان تتوافر فيك الصفات السابقة، ويبقى الغالبية من الشباب يتسارعون على الفتات ،او يقررون الانتحار بالسفر بالقوارب.
ملحوظة (بعد التخرج "مفيش اى ميول بحثية علمية فى اى مجال ،او استعداد للقراءة والثقافة عند الشباب" وهذا طبعا لانه لم يعلمهم احد فى المدارس او الجامعات انه لابد للانسان من القراءة والاطلاع ،فمن الممكن ان يكون الشخص ذا قيمة فى المجتمع،كل ما تعلمناة لقمة العيش والزاج)

افكار للاصلاح:
   التعليم، تطهير المنظومة التعليمية مناهجا وادارة،مدارس وجامعات،فلو انى تعلمت بطريقة صحيحة لما سرقت،ولما غششت،ولما خالفت،ولما مات ضميرى،ولما كنت قد بعت اخلاقى.
   اعتقد ان تطهير المجتمع الان من الفاسدين ومحاسبتهم والاخذ على ايديهم ياتى من الاهمية فى المرتبة الثانية،لان نتائجة الايجابية قصيرة المدى،بطيئة النمو،والاهمية الاولى فى هذة المرحلة هى اصلاح التعليم الذى سيضمن مجتمعا نظيفا متخلقا يراعى العدل بين افراده،طموح الى المعرفة والتقدم.

الاخوان:
   كمثل طالب فى كلية لا تسعفة قدراته على ان يكون الافضل،فعمد الى لفت الانظار بالزى الرسمى الشيك،ثم لجا الى حمل حقيبة دكتور لم يستحق اللقب من البداية،ومحبا للمدح،ويفتقر الى العقل،فساعده على ان يعين معيدا،ولكن الامر لن يطول فمستواه الضعيف يظهر شيئا فشيئا، والطلبة المجدون يظهرون شيئا فشيئا،فما هى الا مسئلة وقت حتى يعرف الجميع من هو المخادع.

القضاء المصرى:
  ماذا نتوقع من من تم تعينهم بواسطة،اتمنى ان يفيق ويطهر ثوبه من الملوث باثام الماضى.

جهاز الشرطة:
 يحتاج الى تدعيم صفوفة ببعض خريجى الكليات الاخرى، ويحتاج اكثر الى تصحيح المناهج التى تدرس لهم.

المجلس العسكرى:
  عرين الاسود الخاوى.

امريكا وسياستها:
  تطبق (ا،ب) سياسة،بمعنى (شوف مصلحتك فين واعملها) دون خجل او خوف او رحمة،ولفياب العدل عن سياستها اعتقد انها لن تصمد طويلا ،فستزول امبراطوريتها قريبا،كما زالت غيرها.

ايران:
   ببساطة العراق لم يكن لديها سلاح نووى، ولكن (صدام) كان يبغض امريكا وسياستها وكان عدوا لايراننوكان لابد لامريكا من القضاء علية قبل ان يستفحل خطرة اكثر من ذلك.
حاليا ايران لديها سلاح نووى،ولو انا قلبنا صفحة الاحداث لوجدنا مكتوب عليها(اتحاد الالف الثلاثى) امريكا،اسرائيل ،ايران.

الجمعيات الاهلية:
   القليل منها مفيسد،والاكثر مهمته التجسس،والترويج للافكار الشاذة،بمعنى محاولة محو الهوية الثقافية الاسلامية المصرية،واستبدالها الثقافة العالمية الجديدة ،الحرية المطلقة دون قيد او شرط.

سفر الامريكان بهذه الطريقة:
  تلك هى سياسة المصالح الامريكية،ولو انها لو لم تكن لديها ما تجبر به المسؤلين الان على الركوع لمطالبها لما كانوا قد ركعوا،فهذا الذى حصل هو افضل الحلول للمسؤلين عن تلك الجريمة ،فئما ان تاخذ العدالة مجراها وتكشف امريكا عن الملفات السوداء وتكون بذلك نهايتهم،واما الركوع لمطالبها والتعامل مع النباح الداخلى.

اسرائيل:
  تتحكم فى كثير من الدول،وليس هناك فى العالم من تخشاه الا مصر،فعندما تحارب اسرائيل فئنها تنتصر بسلاح الخيانة،والامر مختلف مع مصر،فمعها تفتقد هذا السلاح ويصبح غير فعال،فاسرائيل وحدها تستطيع ان تحتل الخليج كله فى زمن قياسى،ولكنها لا تمتلك الجراة للتفكير فى ذلك مع مصر ،وخصوصا الان ،فليس لديها الان خيار سوى ان تحاول جاهدة للابقاء على المعاهدة لعلمها بان مصر تستفيق.

البلطجة:
   الفرق الوحيد بين البلطجة قبل الثورة وبعدها ،انها كانت قبل الثورة منظمة لانها كانت تعمل مع النظام والحكومة،اما بعد الثورة صارت فرق البلطجة تعمل بشكل حر،واصبح الباب مفتوحا للدخول فى زمرة البلطجية وكان الامر يحتاج الى مجموع قبل الثورة لحمل لقب بلطجى ،لهذا ظهرت البلطجة بوضوح فى المجتمع المصرى بعد الثورة ،ومن الممكن ان اقول ان البلطجة كانت القوات الخاصة للنظام.

احداث بورسعيد:
  تمت العملية بنجاح بايادى مصرية وبعلم الداخلية،وشكل مجلس الشعب لجنة،وستقيد ضد مجهول او انه حادثة انتحار.

الفتنة الطائفية:
  ليس لدى اى تخوف من تلك الناحية فما تفعلة القلة القليلة لا يؤثر مطلقا فى علاقة المصريين بعضهم وبعض،فمهما كانت الامور الكل يقف عند حده لان الكل مصرى.

مصر الان:
   مصر الان كسيارة تحاول ان تسير ويدفعها الشعب،الذى منه للاسف من يجذبها بقوة للخلف بالعمد او الجهل،وهى فقط تحتاج للوقت للتخلص من هؤلاء لتنطلق بالسرعة الكاملة.

تطهير المؤسسات:
  الموضوع معقد لان المؤسسات مترابطة وجميعها بها خلل،اعتقد ان افضل الحلول الان :اصلاح رؤس المؤسسات مع تغيير المنهج الادارى على ان يعتمد على المكافئة والمعاقبة.

تطوير التعليم:
   السبب الرئيس فى التاخر بكثير فى شتى المجالات هو رداءة التعليم،وملخص الموضوع انه يجب ان يدرس كل شخص ما يحب ليس ما هو مفروض عليه بحسب مجموعة،والنماذج الاجنبية فى اسلوب التعليم والمنهجية العلمية كثيرة .

الحرية والعدالة:
   الاخوان كانت الفرصة امامهم على طبق من ذهب ليوحدوا الشعب حولهم ،ولكنهم تخلو عنها وبدلا من احقاق الحق دون نفاق،لجؤا الى مسك العصاه من المنتصف ،فاتضحت سياستهم ،واظهرو حقيقتهم،وما يؤكد انهم فشلوا انهم فى البرلمان:ما الذى تم تقديمه للشعب من اصلاحات او الشروع فى اصلاحات الى الان؟ الاجابة :لا شيئ، ما زال مبارك يتنعم باموالنا،مازلنا نقف بالطوابير على العيش والبوتاجاز،مازال اللصوص فى كل المؤسسات،ماذا فعلوا عند تهريب الامريكان؟ ،جدل وتوصيات يضرب بها عرض الحائط، ولا يوجد احد فى الدولة يستطيع محاسبة القضاه المجرمون الا وزير العدل ،ولا احد غير رئيس الدولة الذى له سلطة على وزير العدل(يعنى بالبلدى القوانين محطوطة لحمايتهم ).
   والى حد كبير اصبح الحرية والعدالة قريب الشبة بالحزب الوطنى ،فقد اصبح حزب مصالح الحكومة.


مصر وكانها لم تقم بها ثورة،واعتقد ان هذا الاحساس طبيعى ،فثقافة النظام وروتينه ورموزة ما زالوا فى اماكنهم ،فالان ماذا نطلب من جميع جميع القيادات فى مؤسسات الدولة المختلفة بلا استثناء الذين تم تعينهم فى الاساس بالواسطة على حساب صاحب الحق.

ولكن:وكما يقول محمود سامى البارودى:
        فسوف يبين الحق يوما لناظر*****وتنزو بعوراء الحقود السرائر"
       وما هى الا غمرة ثم تنجلى   *****غيابتها والله من شاء ناصر
       فمهلا بنى الدنيا علينا فاننا    *****الى غاية تنفت فيها المرائر
      هنالك يعلو الحق والحق واضح****ويسفل كعب الزور والزور عاثر
     وعما قليل ينتهى الامر كله    *****فما اول الا ويتلوه اخر


واخيرا:
حبيبتى يا امى يا شمس الوجود
يا غاليا يا بلدى يا بلد الاسود
يا حلوة يا بلدى يا نبع الخلود
انت الحضارة وانت الصمود
هتحمل فى حبك ومش هقول اه
هعلى فى اسمك وانظف صداه
وان حد قلك ده عيل وتاه
قوللهم حبيبى وانا الى مربياه
قوللهم ده مصرى ومصر الحياة

                                                                            

الأحد، 11 مارس 2012

مصر بعيونهم 1

       
                                                                      
                          أنس  رفعت                      
                                 
                     كاتب قصصى  

                                               
صاحب كتاب /  الناس حكايات
واصغر مدون

ترى كيف سنرى مصر بعيونه

الاول اسمك ووظيفتك  او مؤهلك
أنس رفعت.. طالب في تانية ثانوي.. مدون وكاتب على موقع الباشــ مدون
بصفتك مصرى   كيف ترى مصر بعد الثورة ؟
في البداية الموضوع كان زي ليل طويل.. وفجأة طلعت شمس محدش كان متوقعها.. أنا كنت شايف الثورة في البداية ثورة أمل.. وكلنا كان عندنا كمية من البراءة والحلم إن الثورة دي تغير كل حاجة..
بس للآسف ديماً " روعة البدايات لا تدوم " .. دخلنا في واقع ممل بكل ما فيه من أحداث وقتل وخناقات واختلافات وعك من القوي السياسية..
الموضوع عامل زي ما اتنين يتجوزوا.. ويبقوا فرحانين أوي في شهر العسل.. وبعدين يبتدوا يعيشوا في واقع ومسئوليات ما بعد الجواز.. بس دا مش معناه ان الثورة ضاعت أو ماتت.. بس بقيت أكثر واقعية شوية..
كيف تابعت وقائع الثورة ؟ هل كنت تتوقع ان  الشعب سيثور ؟
زي ما قلت لحضرتك.. الثورة زي شمس محدش كان متوقع طلوعها.. بس التشبيه نفس، بيأكد ان حدوث الثورة كان حتمي وطبيعي.. لازم الشمس تطلع.. ولازم الاسطورة الكاذبة بتاعت ان المصري لا يعيش إلا مع الاستبداد تنتهي..
تابعت الثورة، بهزار يوم التلات 25 يناير.. كل ما اقابل حد: دا انهاردة في ثورة زي تونس..
بعد كدة الموضوع قلب بجد يوم الخميس بليل، ويوم جمعة الغضب بقى جد أكتر..
وفجأة حياتنا بقت مجرد نوم وصحاين.. وقعدة قدام التليفزيون علي قنوات الأخبار.. ولما النت رجع قدام النت..
فكرت اني انزل التحرير، وكنت خدت القرار خلاص.. وكنت نازل يوم الجمعة 11 فبراير.. بس والدي رفض، ويومها بليل مبارك اتنحي..
اوصف شعورك وانت تتابع تداعيات الاحداث  فى مصر خلال 18 يوم ؟
دا أصعب سؤال علي فكرة.. مكنتش عارف اوصفه وقتها، لأن كلنا كنا جوا المشهد.. مؤثرين ومتأثرين بالي بيحصل.. ومكناش مدركين أبعاد الي بيحصل ..
ودلوقتي.. فقدنا روعة الحدث، وبقى واقعي زيادة عن اللزوم.. وطلعنا كلنا برة المشهد..
حاجة كدة زي فيلم جميل، فيه لحظات فرح وشجن وأغاني وجدال ونقاش.. كل ما حد يفكرك بالفيلم بتفتكر احساسك وقتها.. بس الاحساس دا أصعب من انك توصفه..

هل اختلفت مصر الان  او بمعنى اصح هل لمست  اختلاف  فى مصر بعد الثورة ؟
آه طبعاً اختلفت.. بس المشكلة اننا خدنا الحد الأدني من النجاح.. مش كله
المشوار لسة طويل أوي..
بس لو رجعنا بينا التاريخ ، حتمنى ان الثورة دي تتكرر مليون مرة

اوصف لنا حال مصر وانت شاب فى عصر المخلوع ؟
فساد ، رشوة ، استبداد ، تعذيب في السجون ، مصالح ، فقر ، أمراض.. تزوير انتخابات.. احباط وبئس علي وشوش الناس
اننا نشوف حلقة من أي برنامج توك شو قبل الثورة.. الحياة اليوم ولا العاشرة مساءاً .. حنعرف اننا كنا عايشين ، سوري يعنى.. في مزبلة ..

افكار للاصلاح  ماذا يجول فى خاطرك من فكر للاصلاح عسى ان ينتبه لنا مسؤل او اياً ممن يهتمون لامر البلاد
اصلاح التعليم أولاً وأخيراً .. أي حضارة في العالم، عمرها ما حتقوم من غير العنصر البشري.. الثروة البشرية أهم وأعظم من الثروات المادية.. وهي الي بتوجدها، وبتأثر وبتستفيد بيها..
زائد إن كل حد موهوب ومتميز في حاجة، يعملها.. نحط الشخص الصح في المكان الصح
دا طريق واضح معالمه.. بس مهواش طريق  سهل . والأولى ان الي يتكلموا في تنفيذه هما مجلس الشعب الي الناس اختاروه.. والحكومة الي المفروض تكون من أغلبية مجلس الشعب.. ورئيس الجمهورية الي الناس حتختاره..
اسمحيلي .. مبقاش ينفع سؤال ( ينتبه له المسئول ) ..
المسئول مبقاش سيادته وحضرته.. دا واحد شغال عند الشعب.. ودا دوره .. يا ينفذه ، يا اما يقعد في بيتهم.. الموضوع بقى تكليف مش تشريف..

ايه رأيك فى  الاخوان/ مصريين قبل أي حاجة.. وناس لعبوها سياسة من أول الثورة.. وأغلبية الناس اختارتهم.. بس المشكلة ان كتير من سياستهم مش واضحة.. فالبعض بيتهمهم انهم ببيلعبوا في الضلمة .. وإن كنت أنا ضد الاتهام دا
القضاء المصرى / زي أي مؤسسة في مصر.. محتاج اصلاح وتطهير..
جهاز الشرطه/ لازم يفهموا ان مفيش اختيار بين الحرية والأمن.. وحفظهم للأمن مش محتاج أي مخالفة للقانون أو تعدي علي حق من حقوق المواطنين.. عقليات ناس كتير منهم لازم تتغير.
المجلس العسكرى/  من غير سبب معروف.. لبسوا هدوم مبارك بعد ما مشي.. عن قصد، أو غير قصد ... مجلس شيوخ ، ومكنش ينفع ان هما الي يمسكوا السلطة بعد ثورة شباب
امريكيا وسياستها / ناس بتدور علي مصلحتهم أولاً وأخيراً
 ايران كقوى   بدأت  فى التعامل بجراءه فى الاونه الاخيره /  ناس بتدور علي مصلحتها بردو
الجمعيات الاهليه  واتهامها فى مصر بالتمويل الاجنبى / مصر كلها بتتمول من الخارج.. واثبتوا ان الخرائط الي لقوها، بتاعت الانتخابات الي نزلت من موقع لجنة الانتخابات المصرية.. مش مفهوم ازاي الجيش ياخد تمويل من كل دول العالم.. وأما شباب يروحوا يتعلموا ازاي يعملوا حملة انتخابية أو مظاهرة أو مش عارف ايه ..
تبقى هي دي المصيبة !!
سفر الامريكيان بهذه الطريقه / عدم احترام من الإدارة السياسية المتمثلة في المجلس العسكري.. لعامة الشعب..
اسرائيل / ناس بتدور علي مصلحتهم بردو ..
البلطجه  كظاهره تفشت فى المجتمع فى اعقاب الثورة / لا تفشت ولا حاجة .. المجتمع المصري مجتمع خصب لنمو البلطجة والاجرام .. مع احتمال انها تكون مدفوعة من فلول الحزب الوطني..
عامة البلطجة ظاهرة .. حلوا اصل المشكلة.. ومش حتتواجد أعراضها اصلاً
احداث بورسعيد / الحقايق مش معروفة.. بس بيتهيألي انه كان انتقام من الألتراس
شبح الفتنه الطائفيه / حدوث الفتنة مش بس بين مسلمين ومسحيين.. اي عملية تقسيم لكيان واحد لحاجتين.. كل واحدة منهم ضد التانية ( علماني وإسلامي ) (يميني ويساري ) ( مسلمين ومسيحين ) ( صعيدي وقاهري ) .. وحتى أتفه الحاجات .. ( أهلاوي وزملكاوي ) .. ( بيسمع عمرو دياب.. بيسمع تامر حسني ) ..
عملية التقسيم دي .. وان كل واحد يفكر في التاني علي انه عدوه .. ممكن تحدث فتنة ومصايب كبيرة جداً..
الموضوع في الآخر يرجع لمدى تعقل الطرفين.. واحتوائهم لأي مشكلة ممكن تحصل.. وايمانا اننا فعلاً نسيج واحد.. وان اختلافنا دا قوتنا..
الكلام دا قبل ما يكون انشا وكلام بيتكتب في مواضيع التعبير.. لازم يكون عامة الشعب والبسطاء مؤمنين بيه ..
شايف مصر رايحه على فين  ؟ علي رأي جلال عامر الله يرحمه : " قبل ما تركب كنت اسأل" .. قدرنا وقدرها .. في أمل ان الي جاي يكون احسن ان شاء الله .. بس المشوار طويل ..
ازاى نطهر المؤسسات ؟ مش ضروري ان كل الناس تكون عارفة اجابة للسؤال دا.. الضروري ان الشخص المسئول الي الناس تختاره.. يكون عنده اجابة للسؤال دا..
ازاى نطور التعليم ؟ اننا نوجد مدرس عنده الرغبة في انه يعلم.. والطالب الي عنده الرغبة انه يتعلم ..
لازم يكون المدرس موهوب .. ومدير المدرسة موهوب.. المناهج تتحط بطرق تحترم عقلية الطلبة.. زائد اننا نوفر الحد الأدني من الامكانيات اللازمة لعملية تعليمية سليمة ..
فلوس التعليم.. تتصرف ع التعليم. .بس .. مش في جيوب وكلاء الوزارة ومش عارف مين ..
هل فعلا الحرية والعداله الوجه الاخر للحزب الوطنى ؟ منقدرش ومينفعش نقول كدة ..
ليهم ممارسات سياسية مستفزة في مجلس الشعب اه ..
بس أولاً .. الشعب مختارهم بأغلبية
ثانياً .. لا يوجد أدني شك في نزاهتهم و أخلاقهم ..
الفكرة في الأداء السياسي بتاعهم والانجازات الي حيحققوها..
والاجابة عشان تكون اجابة منصفة.. لازم نجاوبها بعد سنة أو اتنين .. أو يمكن مع الانتخابات الجاية..
والشعب هو الي حيجاوب كمان..
آخر حاجة أحب أقولها :
شكراً لحضرتك جداً علي الفرصة دي ..
وعلي المساحة الي منحتهالي اعبر بيها عن رأيي ..
مقدر دا جداً.. وعاجز عن الشكر ..


مع أحد ابطال اكتوبر



ترى كيف مصر بعيون بطل المجموعه 39 قتال
سنتعرف معاً على مصر بعيون الرائد سمير نوح
·                                           
الاول اسمك ووظيفتك او مؤهلك
سمير محمد احمد نوح ضابط ق.م بالمعاش
بصفتك مصرى كيف ترى مصر بعد الثورة ؟
ج2 ارى مصربعد الثوره لافرق قبل مثل بعد بل
اذاد انعدام وانفلات
الامن فى ارجاء الوطن وغلاء كل المواد الغزائيه بطريقه مزهله
وظهور السرقات والبلطجه وتدمير المنشئات وخراب فى كل مكان
وكل الاستفاده من الثوره هى كشف حقائق كانت مخفيه عن الشعب
وهى سرقه ونهب من النظام السابق واعوانه والحزب الوطنى السابق من جهة اخرى وكان الظلم وعدم العدل فى كل مكان
كيف تابعت وقائع الثورة ؟ هل كنت تتوقع ان الشعب سيثور ؟
تابعت وقائع الثوره قبل حدوثها بحوالى6شهور وطبعا كنت متوقع
هذالأن الشعب المصرى اجمع كان فى غليان من كل شيئ
اوصف شعورك وانت تتابع تداعيات الاحداث فى مصر خلال 18 يوم ؟
شعورى كان شعور كل مصرى بيحب بلده للخلاص من رؤس
الفساد والنظام الذى اهدر حقوقنا ومن عمرنا لمدةعام من 30عاما
من الفقر والجهل والمرض واللعب بعقول الشعب اجمع
هل اختلفت مصر الان او بمعنى اصح هل لمست اختلاف فى مصر بعد الثورة ؟
نفس اجابتى السابقه ارى مصربعد الثوره لافرق قبل مثل بعد بل أذاد انعدام وانفلات
الامن فى ارجاء الوطن وغلاء كل المواد الغزائيه بطريقه مزهله
وظهور السرقات والبلطجه وتدمير المنشئات وخراب فى كل مكان
وكل الاستفاده من الثوره هى كشف حقائق كانت مخفيه عن الشعب
وهى سرقه ونهب من النظام السابق واعوانه والحزب الوطنى السابق من جهة اخرى وكان الظلم وعدم العدل فى كل مكان
اوصف لنا حال مصر وانت شاب فى عصر المخلوع ؟
وانا فى عصر المخلوع لاحول ولاقوه لانى كنت ضابط بالقوات
المسلحه وتوجد اوامر وتعليمات بعد التحدث فى السياسه وكل
مايدور على الساحه هوا صاحب الضربه الجويه الاولى
وان القوات المسلحه بجميع اسلحتها لو تحارب فى اكتوبر
وللاسف انا كنت بعمل بالمجموعه 39قتال الفدائيين الذين عبرو
القناه اكثر من 82 مره فى حرب الاستنزاف وللاسف الرئيس المخلوع منح نفسه وسام نجمة سيناء من الطيقه الاولى عام 83 بدون وجه حق ونجمة سيناء تم ايقاف العمل بها عام 75 وكان بيصرف لها 20الف جنيه بدون حق
افكار للاصلاح ماذا يجول فى خاطرك من فكر للاصلاح عسى ان ينتبه لنا مسؤل او اياً ممن يهتمون لامر البلاد
مطلوب من كل مسئول تبصير الشعب بما يدور والشفافيه الذائده لان والعدل والحق والمساواه بين افراد الشعب ومثال مزيع يصرف مرتب يذيد عن مليون جنيه وفيه ناس مش لقيه عيش حاف مطلوب تعديلات فى انحاء الدوله والمصروفات النثريه والعربات الفارهه والبعثات التى ليس لها اى لزمه مطلوب الضمـــــــــــــــــير الضمــير
فى كل شيئ
ايه رأيك فى الاخوان / القضاء المصرى / جهاز الشرطه / المجلس العسكرى / امريكيا وسياستها / ايران كقوى بدأت فى التعامل بجراءه فى الاونه الاخيره / الجمعيات الاهليه واتهامها فى مصر بالتمويل الاجنبى / سفر الامريكيان بهذه الطريقه / اسرائيل / البلطجه كظاهره تفشت فى المجتمع فى اعقاب الثورة / احداث بورسعيد / شبح الفتنه الطائفيه /
حتى الان لم ارى اى شيء ايجابى وكل مااعرفه استحواز على المقاعد شعب وشورى ورئاسه فقط
القضاء المصرى معظم قضائه مزور للاسف ورايت بنفسى فى الانتخابات
جهاز الشرطه الان يعمل بكل جهد ونشاط من اخر وزير للداخليه
المجلس العسكرى متواطى جدا ويعمل لحساب المخلوع للاسف ومثل ماعمل مبارك لم يرد على الشعب وليس عنده اى شفافيه بالمره والان بتحالف مع الاخوان و6ابريل للخروج الامن
امريكا الدوله العظمى التى يمكن فى اى وقت احتلال اى دوله فى العالم وقد شاهدنا العراق وغيره ويهمها مصلحة اسرائيل فى المقام الاول ويهمها ايضا اضعاف كل الدول المحيط بها وبلذات مصر وعدم تفوقنا عسكريا وكل شيىء
يهمنا ان تكون دوله اسلاميه مثل ايران ان تكون قويه للدفاع عن الاسلام وعن الشعوب العربيه ولكن للاسف متواطئه جدا
اما عن الجمعيات الاهليه فهيه منذ عهد مبارك وهى تعمل بمصر للاسف وعملت كل مافعلته لخراب مصر
اما عن سفر الامريكان فهذ امر محتم وقرأنا كثيرا عن المقايضه فى دفع 11 مليار دولار وخلافه وحتى لو مدفعوش بردو دى امريكا والقوى هواالله
اما اسرائيل فهي جزء من امريكا وللعلم بعد حرب الاستنزاف وحرب اكتوبر لم ولن تتجرء على مصر بأى حال من الاحوال
طبعا البلطجه كثرت بعد الثوره لعد الانضباط فى الشارع المصرى وعدم تواجد لاضابط ولارابط وكانت فرصه لمنعدمى الضمير ان يقومو بمثل الاعمال البشعه ضد المواطنين الامنين وفى ظل الانفلات
وعن احداث بورسعيد للاسف بفعل فاعل من فلول النظام السابق ومدبره لعمل الغوغاء فى الشارع المصرى ليلهو عن اشياء كثيره عن النظام
ونفس المضوع عن الفتنه الطائفيه ونحن من قديم الازل لم نعرف او فى القاموس المصرى مسلم ومسيحى كلنا مصريين وكل اصحابى معظمهم مسيحيين والمعامله الحسنه هى الطريق الى بر الامان
شايف مصر رايحه على فين ؟
حتى الان محلك سر للاسف ولا جديد وكان املى كبير بعد انتخابات مجلس الشعب ان يكون في جديد ولكن ليس بجديد
ازاى نطهر المؤسسات ؟
تطهير المؤسسات ان يضع الرجل المناسب فى المكان المناسب ومطلوب ان ينتقى رجال ذو خبره وضمير وان يعرف الحق والعدل
وان يتم عمل وثيقة تعارف لكل العاملين بالاجهزه العليا بالدوله وكل المؤسسات اى اقرار زمه ماليه كل عام على الاقل
ازاى نطور التعليم ؟
الان بيتم غسل عقول الطلبه بكلمة لا للعسكر ومافيش حد عارف كلمة عسكر يعنى ايه المماليك المؤجريين وللاسف بيتم محو الجيش المصرى العظيم والقوات المسلحه وهذا الغزو من اسرائيل ودول الغرب عامه ويجب تغير مناهج الجفرافيا والتاريخ وتعريف وتبصير الطلبه عن حرب اكتوبر وبسالة شعب مصر وبسالة شعب بورسعيد ضد العدو والاعتداء الثلاثى على مصر
هل فعلا الحرية والعداله الوجه الاخر للحزب الوطنى ؟
حاليا لاحظت بأن الموافقه حاليا تفكرنى بالوطنى القديم لان هم الاغلبيه وكان نفسى ان يكون فى ند

سمير نوح

مصر بعيون هؤلاء

 
مصر بعيون  الكاتب 
                                                                               
القصصى
احمد عبد العزيز
صاحب المجموعه القصصيه  صاحبة الرساله

وشاعر مخضرم له العديد من الدواوين الشعريه
تعالو معاً نتعرف على مصر وطرق الاصلاح ومصر بعيون الشاعر والكاتب  المجتهد  المهندس  المعمارى/
أحمد عبد العزيز

أسئلة مغترب
الاول اسمك ووظيفتك  او مؤهلك واسم البلد اللى انت موجود فيها دلوقتى
أحمد عبد العزيز عبد الرحمن
مهندس مدني – بكالوريوس هندسة مدنية  - الإمارات العربية المتحدة – إمارة أبو ظبي
بصفتك مصرى وعايش بالخارج  كيف ترى مصر بعد الثورة ؟
أرى مصر بعد الثورة بمريض كان يعاني من سرطان خطير , او ورم خبيث ومستعصي ويلزمه عملية جراحية دقيقة .. تدخل القدر وبارك الله العمل وتمت العملية على خير ونجحت .. ولكن المريض اهمل في نفسه وذاته وهو يعاني أشد مراحل الهذيان في مرحلة النقاهة .. وتسرعه فى أعتقاده بأنه قد برأ وطاب ربما يضره بالغ الضرر .. فهي مريض أتم عملية جراحية ولكنه وقع فى نقاهه طويلة من سوء المتابعة وعدم تطهير الجرح بشكل جيد ..
كيف تابعت وقائع الثورة وانت بالخارج ؟
تابعتها بنظرة الطائر التي ترى من أعلى ..فتبصر المشهد بشكل واسع ومترامي , شأني شأن الجميع , ما بين توقع وأمل وهدوء وانفعال .. لكنها كانت متابعة لصيقة ..تهتم بالحدث لحظة بلحظة , على شاشات التلفاز والشبكة العنكبوتية , بل كانت تصل الي درجة الإنفعال لكل مرحلة ببعض ما تيسر من الشعر والأهازيج .. وكنا نحتشد بالمقاهي ونستمع إلى مباركة البعض لنا , ونظرات البغض من آخرين ..
اوصف شعورك وانت تتابع تداعيات الاحداث  فى مصر خلال 18 يوم ؟
الشعور كان مختلطاً فتارة فرحة عارمة ونحن نبصر حلماً يتحقق , وبين حزن على الشهداء .. ومدى الظلم الفادح لهم ومدى جبروت الشرطة التي كنا نتوقع ان تتراجع عن الإستمرار فى سفك المزيد من الدماء , وكذلك بالكثير من الفخر لكوني مصري , وأشد ما أسعدني انني عادت لي ثقتي بذاتي انني بكلمة عبر مسافات طويلة أستطيع أن أغير وأسقط طواغيت , وابني جدران في وجه الظلم , فكنت أكتب ويتناقل الأصدقاء ما أكتبه ولو على نطاق ضيق .. لكنه كان لي بمثابة أضعف الإيمان وسلاحى فى حرب شاءت الأقدار إلا أحضر ساحتها الواقعية ولكني كنت مقيماً في ساحتها الإفتراضية وهي الشبكة العنكبوتية  ..
هل اختلفت مصر الان  او بمعنى اصح هل لمست  اختلاف  فى مصر بعد الثورة ؟
الإختلاف لم يلمسني بشكل كبير لإن الطبقة التي اتعامل معها واحبها هي هي بذاتها الطيب وروحها السمحة لم تتغير وكانت كما كانت جميلة , التغيير الذي نريد أن نلمسه فى الأنظمة فقط , وإدارة البلاد .. ولكني لمستها مفتعلة تكون دوماً تحت ضغط الشارع والشعب , فلم تسعدني بشكل كامل , وتغيير في شكل التصريحات , وبدت تضرب على وتر السجع والصخب الذي يعجب المتابع ولكن لا يبلغ التحقيق فى اغلب الحال ..فملمسي للتغير بنسبة ضئيلة
ماتقييمك لمصر قبل الثورة ؟
صفوان عليه رماد .. وبفضل الله قد تم إزالته بعد الثورة
بصراحه كده ليه سافرت ؟
انا أحب السفر عادة كنت أبحث عن صومعة للإبداع ,, أحب التعرف على المجتعات , واحب الترحال , وأحب ان أكتب لكل بلد قصيدة , وأنا شخص شغوف بالإنفراد بالذات .. وليس لي حلم مادي واضح المعالم حتى لحظة كتابتي لهذة الكلمات , غير انني بالبعد دوماً اكون أجمل
ما الممكن انك تقدمه لمصر كمغترب
أنا أسعى فى تكذيب العادات السيئة التي يتهمنا بها البعض , وأأكد على مميزات المصري , وأسعي بان ينبع من بين أصابع المصري ومن بين ثنايا عقله كل ما يلفت انتباه العالم , ويجعل الآخرين يقولون هذا مصري ... وأقدم لمصر كمغترب بشكل واضح .. دعم مادي بالعملية الصعبة كمغترب وليس كفرد , واساعد فى تشغيل قدر اكبر من الأيادي العاملة بالخارج عن طريق ترك بصمة جيدة تجعل المؤسسات تتجه الي العمالة المصرية
ما اكثر ما يلفت نظرك فى الغرب  او بمعنى اصح ماهو الفرق بينا وبينهم ؟
في حالة ذكر الفرق سوف نتعرض لعيوب ومميزات وحضارات قديمة وحديثة , وثقافات متعددة , وحين نتحدث عما يلفت النظر , أقول ان الغرب لا يتحدث كل فرد إلا فيما يعلمه , وهذا أمر جيد جداً , إحترام الإنسان مرتبة أولي وفي غاية الأهمية , النظام في المؤسسات والإدرات وإدارة الدولة , يفوق مصر بمراحل .. يكفيني ان أقول انني في بلد .. يقف فيها الفرد بإشارة المرور في الساعه الثالثة فجراً لا أحد يراه ولا يجد سيارات يميناً ولا يساراً ولكنه يحترم الإشارة الخاصة به ..ولا يدرك لماذا يفعل ذلك إلا لكون الجميع يفعل ذلك من حوله في غير مهانة ولا سطوة او رهبه
كلمنا عن التعليم عندهم وازاى نطوره فى مصر ؟
التعليم في مراحلة الأولى يتميز بالبساطة التي نفتقدها بمصر , وتحمل خطة تحفيزية للأطفال وأسلوب مشوق للتعليم , فتجعلهم يهربون الي التعليم  بعكس مصر يهربون منه , وفي مراحلة المتقدمة برغم بساطة المحتوى وقلته عن مصر وافتقاره للعديد من الجوانب الأكاديمية لكنه متخصص بشكل اكبر , ويعتمد اولا وأخيراً على الرغبة فيما يريد الطالب ان يقوم بدراسته ,, ولو عقدنا مقارنة .. لن تخسر مصر بعقول أبنائها , ومستوى ذكائهم الفز الفريد , ولكن سوف تحسر فى الإمكانيات التي تحرك العملية التعليمية بأثرها , وتداوي الثغرات فيها بالإنفاق واستحداث طرق التدريس
افكار للاصلاح  ماذا يجول فى خاطرك من فكر للاصلاح عسى ان ينتبه لنا مسؤل او اياً ممن يهتمون لامر البلاد
الإصلاح امر سهل للغاية , فكل فرد في حياته العادية له فعل صواب وفعل خطأ ,, لو تجنب الخطأ وفعل الصواب قدر الإمكان سوف نحصد مجتمعاً يجسد معنى الإصلاح , والفرد عماد المجتمع ,, والإصلاح المباشر وهو المقصود من السؤال , يبدأ من احترام الإنسان ويبدأ من التعليم , ونسف الطرق الروتينية بالقطاع الحكومي , والمصارحة وهي امر شديد الأهمية .. فلا تصريحات برّاقه خادعة تأجل المشكلة ولا تقوم بحلها , أريد ان يسلك المسئولون بمصر مسلك المباشرة وإشراك الشعب فى الوضع حتى ولو كان سيئاً فعل هذا الشعب  يبرز معدنه وأنا اعلم ذلك وسوف يتحمل ويقف بجانب الدولة لحين اشتداد عودها , لكن حال رميه المتكرر بالأماني والوعود دون التنفيذ تتسع الفجوة المنفرة بينه وبين الدولة , وهناك إصلاح قضائي واااجب بفصل السلطات وفصل القضاء , واصلاح في لغة الحوار بين النظام وبين الشعب فهي لها عظيم الأثر , فنحن شعب عاطفي ودود ,
ايه رأيك فى  الاخوان /  القضاء المصرى  / جهاز الشرطه / المجلس العسكرى /  امريكيا وسياستها / ايران كقوى   بدأت  فى التعامل بجراءه فى الاونه الاخيره / الجمعيات الاهليه  واتهامها فى مصر بالتمويل الاجنبى / سفر الامريكيان بهذه الطريقه / اسرائيل / البلطجه  كظاهره تفشت فى المجتمع فى اعقاب الثورة / احداث بورسعيد / شبح الفتنه الطائفيه /

الإخوان :. ليس بوسعي سوى ان أدعوا الله لهم بقيادة ناجحة من باب ان هذا أمر مفروض وكائن , واحترم تاريخهم وأتعجب من حاضرهم وأخااااف من مستقبلهم .. وأتمنى ان يتعاملوا بفكر وروح المعارضة وهم أغلبية
القضاء المصري :. أسهمه انخفضت عندي بشدة .. ليس مستقلاً ولا اثق به
جهاز الشرطة :. اقول لهم قول الشاعر "
جانيك من يجني عليك فطالما *** تُعدي الصحاح مرابط الجُربِ
والقطاع به أشخاص نحسبهم بخير لكن الغالب قد انتقلت اليه عدوى من النماذج السيئة التي تفشت فيه .. وتطهيره الذي يصل لحله بشكل كامل أفضل الطرق
المجلس العسكري :. وسيط بين النظام القديم والجديد , ومعه مبايعة مصر وسوف يسلمها لمن يشاء .. والشعب من يدفع الثمن , فهو يسلم مصر من يد ليد بشروط يعلمها وحده  , وإما ان يكون ماااكر يسير وفق مخطط مدروس وإما أن يكون عشوائي  وتنتج عشوائيته خطوط منتظمة ...
أمريكا وسياستها :.  كيان لا اكرهه .. بل أكره سياسته فقط ... يتفقد المشهد ويرى الأكثر قوة فيقف بجواره ويدعمه دوماً  ويضع مكاسبه فى اول بند وفي المكانة الأولي
إيران :. بلد تستحق الإشادة .,, ولم نرى منها شراً ظاهراً سوى ما صدّره لنا النظام البائد من حملات تشويه وطرح فزاعات متلاحقة ... لكن عليها ضبط النفس وضرب نموذج للقوة المغلفة بالعقل والحكمة
الجمعيات الأهلية وقضية التمويل :. أرى اننا نضع البيض بأكملة في سلة واحدة وهذا خطأ فمنهم من كان يستخدم هذا التمويل بحق فى امور نافعة وبغرض يهدف الي التوعية الحقيقة التي لا تستهدف إسقاط الدولة او هدمها ومنهم ما هو غير ذلك .. وتوكيل قضاء نزيه غير موجه للقضية هو الخيار الأفضل
سفر الامريكيان بهذه الطريقه :. إسقاط لهيبة الدولة
اسرائيل :. مكان  خلقه الغرب بظهر الشرق ... شوكه  ,,, واتمنى ان أستيقظ فلا اجده أمامي
البلطجه  كظاهره تفشت فى المجتمع فى اعقاب الثورة :. هي خطيئة الشرطة والجهاز الأمني , ولابد ان يتم التعامل معهم بطريقتين احدهما لعتيد الإجرام والمسجلين خطر وذلك بالحبس الطويل إلي أن يعود الإستقرار ,, والآخر بحل مشكلاتهم الصغري التي تحولهم إلى اعمال البلطجة والسطو .. وهؤلاء للذين تحولوا إلى بلطجية بعد الثورة ربما لإنهم فقدوا أعمالهم أو يواجهون مشكلات مادية وأجتماعية
أحداث بورسعيد : مأساة بلا أدنى شك ,, لا اقول انها من صنع الطرف الثالث ولا المجلس العسكري ولا الفلول ولكنها تشمل كل هؤلاء إلى جوار تهور بعض الأفراد ودور العلام الخاص الذي ياكل ويشرب ويتفحل من تلك الأحداث ومن إشعال فتيل التعصب ,,, ولا املك إلا الدعاء للشهداء
شبح الفتنة الطائفية : لم يكن سوى فزاعة اخترعتها أجهزة الأمن .. وكانت تستخدمها سلاح ذو حدين وبهدف مزدوج لإرهاب طرفي الأمة  والهيمنة .. والشعب المصري بدون فزلكة كلامية لا يسأل فيه أحد اخاه هل هو مسلم أم مسيحي ..



ماذا تفتقد فى مصر عندما تزورها ؟
الروح ,,, جلسة الأصدقاء ... إبتسامة من يعرفني ومن لا يعرفني , واجب الضيافة وعبارات الترحيب الواسعة حتى ولو كانت الضيافة مستحيلة وغير ممكنة , أفتقد عيوبها قبل مميزاتها
شايف مصر رايحه على فين  ؟
ذكرتني الجملة بمقولة الراحل الجميل / جلال عامر .. والجواب كما قال " كنت اسأل قبل ما تركب " , وانا أقول لا تسأل فأنت من يقود , مصر رايحة لخير ولكنه بعيد ويحتاج إلى عناء , فهي سوف تقف فترة غير طويلة بمرحلة تخبظ تطيح بنظام قادم مؤقت بعدها تستقر الأمور إن شاء الله 



أمل زياده

السبت، 10 مارس 2012

مذكرات ناشط سياسى




                                                                         الجزء الاول من مذكرات ناشط سياسى


                                                                            هو صديق   اعتبره أخ  قد أختلف معه كثيراً فيما يقول لكنه فى النهايه شاب مصرى  تربى فى مصر لديه من الوعي السياسى ما يلفت الانظار رغم حداثة سنه على تقديرى أنا على الاقل لانى أعتقد ان الشباب من هم فى مثل عمره لهم اهتمامات اخرى  وبعد ثورة يناير كان لابد ان نتعرف عليه عن قرب بصفته ناشط سياسى  وله صورت وجولات مع السياسه والساسه من أيام المخلوع
أنه ألبير ايجبت
أو ألببير صابر  عياد
كلمات لابد أن تقال : ألبير أنا سعدت جداً بقراءة تلك المحات من  حياتك
واعجبت جداً بطريقة تفكيرك ونقاشاتك رغم اختلافى على بعض النقاط التى  اصفها بالجرءه
وكان لابد ان تذكر لنا ماهو تعليقك على القرآن الكريم عسى ان تجد لدينا اجابه لم يجروء دكتور الجامعه على اجاباتها ...!
**************
- الاسم والسن  والمؤهل الدراسى
= الأسم : ألبير صابر عياد
السن : 27 سنه , 23-3-1985
المؤهل : كنت أدادب قسم فلسفه و حولت وانا في سنه 4 , حاليا حاسبات و معلومات (علوم حاسب)
انا كنت آداب فعلاً ولكني ثانوي عام علمي رياضايات , بحب الرياضات و الفيزياء و الكيمياء و الأحياء و اللغات
المفروض كنت أدخل هندسه او علوم
ولكن حبي للغه الفرنسيه قلت أدخل اداب قسم فرنساوي وللأسف تنسيقي ا دخلني جامعه القاهره فرع بني سويف وعشان مكانتش لسه جامعه كامله مكنش في اغلب الاقسام و لم اجد سوي قسم الفلسفه اقرب لي و لم اختر الأنجليزي عشان كنت مدارس لغات و مدرسيني أجانب و بصراحه خفت ع الأنجليزي بتاعي يبوظ.
***************

- كلمنا عن نشأتك  وطفولتلك لان الثوريين بيكون عندهم بوادر من الصغر ولا كانت طفوله عاديه ؟
كنت بتلعب زى الاولاد بألعابهم وكانت بتشدك  احاديثهم ولا كانت افكارك سابقه السن ؟
والدي مهندس تكيفات وكان بيشتغل في العراق من قبل ما يتجوز وحتي أول 5 سنين زواج كنا في العراق وبنيجي مصر زيارات
يعني طفولتي أول 5 سنين في عمري كنت لوحدي و مفيش أصحاب أو قرايب أو أهل غير أبويا و أمي وعمي وكانوا بيخرجوني كتير وا لعب كتير زي أي طفل
لحد ما وصلت 5 سنين كننا رجعنا مصر عشان حاجتين أولهم أمي كانت حامل فى أختي و دراستي بس الأهم أن ده كان سنه 1990 حرب أيران و العراق
يعني وأنا صغير مكنتش بشوف طياره في السما و أقول زي العيال طياره طياره
كننا بنشوف الصواريخ في الجو و كنت بقول صاروخ صاروخ وبعدها بوووووم و المكان يتهز عشان بيقون الصاروخ نزل قريب
ثم رجعنا القاهره و بدأت مأساتي ....
دخلت مدارس هيليوبولس سكول للغات
و كان كل مرحله في مدرسه شكل و سكن شكل لظروف عائليه بين أمي و أبويا
* للعلم أنا والدي و والدتي حاليا ًمنفصليين
المهم مكنش ليا أصدقاء لتغيير المدرسه و السكن و مكنتش يعني زي العيال بنزل العب فى الشارع
وكان وقت كبير قوي لوحدي في البيت عشان مشاكل والدي و والدتي و والدتي سابت البيت فتره كبيره
و أفتكر أني كنت بروح المدرسه مشي كنت بحب المشي للمدرسه رايح و جاي لوحدي
و حتي في البيت لوحدي و والدي بيجي أخر النهار و أوقات مكنتش بشوفه
و وده الوضع تقريبا ًفى مرحلة الابتدائي .
صحيح عشان أكون أمين وقبل ما أنسي كنت بحب أسرق حلويات من محلات الحلويات ليه مش عارف بس يعني كبرت و عقلت هههههه ...
*****************
مرحله أعدادي هاديه تقريبا مفيهاش غير بس كنت بدأت أحب الأغاني الأنجليزي مايكل جاكسون , باك أستريت بويز , وكنت برقص أجنبي و يعني كنت روش شويه وكنت بحب الأنجيلزي و الرياضيات قوي
و كنت من أبتدائي نفسي أطلع عالم و رائد فضاء كنت بحب السما و النجوم قوي و لحد دلوقتي في نجمه صاحبتي من وانا صغير .
و فاكر لما كنت بليل فى البلكونه و ببص للسما و النجوم و كان أمي و أبويا في البلكونه و قلتلهم نفسي أطلع رائد فضاء
فضلوا يتريقوا عليا (ودي مشكلتي الأزليه: كل حاجه أستظراف) وطبعا عقول الطفل البريء قالولي المجال ده مش في بلدنا لازم تسافر بره و ممكن المركبه تنفجر بيك قبل ما توصل و بيقعدوا فتره كبيره فوق و كلكعوا الموضوع بس أنا كنت لسه فى حلمي بس وصلنا لشيء أنه ممكن أطلع طيار و سألتهم أزاي أبقي طيار و كنت مهيأ نفسي لأكون طيار لحد ما اقدر أحقق حلمي و أكون رائد فضاء
المهم في 2 او 3 أعدادي حصلتلي حادثه
وأنا كنت رايح شرم الشيخ في أخر يوم  بعد ما خلصت أمتحاناتي و كانت لسه مستشفي شرم الشيخ حسني مفتتحها وكان لسه فى اول شهور من افتتاحها و كانت بالصدفه بلاش في وقتها  قبل ما تصبح مستشفى خاصه به  وحاشيته  وان شاء الله يموت الشعب على الطريق  ضمن نزيف الاسفلت بسبب  قلة الخدمات على طرق السفر زى ماكلنا عارفين وملاحظين  بس كان حظى حلو انها كانت ببلاش يمكن كان لسه لم تغره الدنيا ويبقى جشع .
*************
ثم الثانوي ودي بداية مأساتي
لأن والدي سمع من أصحابه أن الثانوي الخاص بيكونوا فشله و بيتجوزوا عرفي و بيغشوا فكرنا أني أدخل معهد الدمبوسكوا في شبرا تقريباً  و كان عاجبني جداً
معهد الدمبسكوا معهد صنايع أيطالي 3 او 5 سنين و كان عاجبني ان الدراسه فيه بالايطالي و أني لما أطلع من 10 الأوائل بأخد منحه و اكمل تعليمي في ايطاليا بس لما رحت اقدم كان المعاد فات بيوم
و جالي أنهيار عصبي وتعبت شويه و بعدها خلاص دخلت ثانوي عام
دخلت الثانوي وجدت بيئه مختلف : الغياب بالحصه و ناس بتزوع و ولاد بتنظر لمدرسه الفلسفه نظره "جنسيه" و حاجات اول مره اعرفها فى حياتي كل الولاد كلامها  بالالفاظ خارجه بأختصار حصلي  لى صدمه و حاولت اتكيف مع الوضع بس منفعش الا بأني ابقي زيهم  ، بقي كل كلامي بالفاظ معرفتش  قدرت ازاى انطقها ومنكرشى انى حاولت كتيير انى ما انساق وراهم  بس ما قدرت و كنت بحب المذاكره جدا ومكنتش اخدت دروس قبل كده غير اخر 2 ثانوي و كنت من الاوائل في المدرسه .السنه النهائيه فى الثانوى  العام ( الثانويه العامه ) بعبع الطلبه .
كانت صعبه جدا لاني كنت عايش مع ابويا لوحدي و كانت معاملته ليا صعبه جدا ًودي كانت سبب اني  قصرت فى سنه تانيه ثانوى وطبعا أثر على المجموع الكلى فى السنه النهائيه و كانت طبعا يادوب ناجح ولما رجعت البيت وعرف بمجموعى كلمني وحش معرفش ازاي سيبت البيت و مشيت !!
وكانت اول مره فى حياتي اخرج بره بيتنا و رحت الكورنيش معرفش ازاي لاني مكنتش اعرف غير منظقتنا بس ولكن خارجها لاء يعني معرفش عباسيه , رمسيس , وسط البلد , التحرير . ...... الخ
مش فاكر رحت الكورنيش ازاي و ظليت  به حوالى ثلاثة ايام ،  وطبعا نمت  فى جنينه على  الكورنيش و اتعرفت علي حد و طلع شاذ و مكنتش فاهم كده بشكل صريح ولان  مكنش ليا اختلاط مع حد  او خبرات  يعنى او خلفيه عن اللى ممكن اشوفه كانت صدمه اكيد  انى اشوف حد كده ، فقررت ترك المكان  ورحت لصديق ليا قعدت معاه كام يوم و كلمت امي واختي كانوا رجعوا البيت و رجعت بيتنا تاني .
ولما اتكلمنا انا هادخل ايه والدي قالي انت طول عمرك في مدارس خاصه سيبك من الجامعات الحكوميه ولان كان الفرص المتاحه ليا اما كليات انتساب او معاهد قلت لهم  لايمكن انى
ادخل المعاهد بتاعت الفشله لايمكن  ... معلش كنت لسه صغير ومعرفش  حاجه .
المهم قررت ادخل اداب قسم فرنساوي لاني كنت اخدت كورسات فرنساوي و كنت بحب اللغه جداً
*****************
الكليه: من اهم المراحل فى حياتي :
و بالفعل جالى  آداب بني سويف فرع القاهره
فرحت وقلت جامعه القاهره افضل من عين شمس و سنه و هاحول و رحت بني سويف لوحدي عشان اشوف ورقي و ولاجراءات ورحت الكليه وكالمعتاد في كل حياتي لازم اتصدم لقيت ان الكليه مفيهاش غير اقسام محدود زي انجليزي عربي علم نفسي اجتماع فلسفه تاريخ
ملقتش غير الفلسفه قريبه ليا شويه : وقلت مش مشكله ادخلها و ابقي كاتب زي انيس منصور و غيره و في نفس اليوم دورت علي السكن و اعرف المدينه و الطريق للكليه من القطار  و هكذا
وفعلا عرفت شويه و بدأت الدراسه
** الاول كنت بسافر و ارجع فى نفس اليوم كنت بركب القطار الساعه 6 الفجر تقريباً
وعشان الوقت يمر كنت بجيب الجرايد و كنت اجتماعي جدا ًبتكلم مع الناس و نتناقش و هكذا
كنت دايما ًالصبح بتكلم في السياسه و كنت دايماً بقول نكت علي مبارك و جمال و عبيد في ايامها تقريباً
و كنت بقول حاجتين كل يوم كأني كنت عايز الفت نظر الناس ليهم ...
1- اقصي حكم في القضاء المصري بعد الاعدام 25 سنه
مبارك داخل ع ال25 سنه ولسه بيحكم و حتي مطلعش بحسن سير و وسلوك واحنا موافقين
2- يعنى ايه انتخابات مفيهاش غير رئيس واحد و اما نقول :
نعم عايزينه او لاء مش عايزيين غيره ؟؟؟
طبعا كانت مباحث القطار بتكلمني و تسالني انت شغال ايه  ؟ منين ؟ كنت بقولهم انا طالب في كلية آداب و هكذا
ولما كانوا بيجدونى بتكلم معاهم بشكل محترم يقوللي شكلك ابن ناس  محترم بلاش تتكلم كده علشان محدش يضايقك او يحصل مشاكل و كنت بكبر دماغي منهم طبعاً  لأني ولا كان بيفرق معايا .
اما واحنا مروحين في القطار كنت بتكلم مع اصحابى في الدين و كان كل اللى موجودين فى  القطار حولنا يشاركونا النقاش . وكأننا في دوائر نقاش
و مكنش بيحصل مشاكل لاننا كنا بندرس فلسفه اسلاميه و فقه و شريعه و غيرهم و كنت لبق بعرف اغير الموضوع لما نوصل لصدام و ناس تكون مشاركه معنا في الحوار و ممكن تعمل مشكله .
مواقف من ايامي في الكليه :
في يوم واحد من زمايلي هزر معايا خبطني في مكان غلط و اضايقت قوي سيبت زمايلي و مشيت و هما جم ورايا بسرعه لحقوني عند باب الجامعه و لما كلموني طبعا وقفت اكلمهم كان واقف جنبي رئيس الحرس الجامعي بالصدفه المهم خط ايده علي كتير و بيقولي ياتطلع يا تدخل متقفش على الباب
انا مجرد ما حط ايده على كتفي انا مسكت ايده م رميتها جنبه وقلتله حضرتك تتكلم معايا بلسان مش بأديك مجرد ما عملت كده لقيت العساكر اتملت حواليا و مسكوني دخلوني غرفه اللي بتبقي جنب الباب و قائد الحرس اتعصب و صوته أرتفع وقال لى   فين كارنيهك و بطاقتك و العساكر قالتلي ايه ال انت عملته ده ة مينفعش و ميصحش قلتلهم هو انا عملت ايه محدش ليه انه يلمنسي انا هنا طالب جاي بتعلم محدش ليه انه يلمسني انا مش جاي في مشكله او خناقه او حاجه المهم قائد الحرس جه و قالهم ودوه على المكتب بتاعي و العساكر تقول لي اعتذرله قلتلهم انا مش شايف اني عملت حاجه غلط عشان اعتذر و أصحابى قالوا لقائد الحرس معلش هو من القاهره و ميعرفش حاجه هنا و لسه سنه اولي قالهم طيب اتصلوا بقي بأهله عشان هايروح على المديريه
 طبعا انا اتنرفزت وقلتله مش هاتخوفني و محدش يكلم اهلي و محدش اساسا ً يعرف ارقام اهلي منهم وانا عايز اشوف بقي هاتعمل ايه .  اخدوني العساكر بسرعه علي مكتبه و ووقفوني شويه قدام مكتبه و فضلوا  يقنعونى انى اعتذر.  ده  احنا رتب اقل منه منقدرش نعمل كده و عيب  و ميصحش و لازم تعتذرله و نخلص الموضوع بدل ما تتبهدل وانا فضلت مصر علي موقفى و بعدها بقوا يتكلموا مش ارد المهم اخدوني عشان اعتذرله و لما رحت له  وقفت قدامه قلتلهم  انا مش غلطان عشان اعتذر لو غلطان  هاعتذر  ثم ان محدش ليه انه يلمسني
قام ضحك و قالي انت شادد حيلك كده ليه احنا من مصر الجديده يعني جيران يعني ينفع نعمل كده في بعض ضحكت و قلت معلش انا آسف بس مبحبش حد يلمسني و من يومها بقينا اصحاب ...
موقف تاني من المواقف المميزه :
سنه أولى جامعه  التيرم التاني عندنا ماده اسمها مقارنه اديان و طبعا الي بيتقال عن اليهوديه و المسيحيه بيضايق المسيحي و بما اني كنت مسيحي و بدرس الاديان ايامها و مهتم بيها
المهم اليوم الاخير في الماده دي شرح فيه المسيحيه و الاسلام مع بعض وانا كنت ناويله بقي
كان معايا الكتاب المقدس و القران و مجموعة ورق مجهزه مخصوص  ليه و اخر المحاضره طبعا قال محدش عنده اسئله ؟
رفعت ايدي  و قال لي قوم يا ألبير في أيه ؟ قلتله عندي تحفظات كتير عن الكلام الي اتقال عن اليهوديه و المسيحيه
و كان معايا ورقه كانت فيها كل نقطه قالها في المحاضره و قلتله رقم 1 حضرتك قلت كذا ولكن الوضع هو ..... ثم 2 , 3 , 4 .... وده غير الي مكتوب في الكتاب ..... الخ و بعدها قلتله بقي بما اننا طلعنا القطط الفطسانه في اليهوديه و المسيحيه حضرتك انا عندي نقطه في الاسلام و احب افهمها و قلت النقطه : لقيته بلم و سكت و شكلنا بقي صعب قوي
قلت له مقصدش يا دكتور ولكني بسال عايز افهم بس .
قالي لاء الكلام ده فى الكتاب قلت له لاء بس في الديانه الاسلاميه الي بندرسها و ديانه حضرتك و اغلب الموجودين
قال لي انا ملزم معاكم بس بالموجود فى الكتاب الي بره الكتاب اسألني عليه بره المدرج ممكن في مكتبي قلت له و انا بضحك قوي ,  شكراً يا دكتور مكنتش عايز غير كده و قعدت
و لما خلصت المحاضره رحت مكتبه استنيته و سالته و عايز اتناقش معاه و الطلبه عايزين يسمعونا بقي لقيته خرج و حط ايده ع كتفي و مشي معايا يوصلني وهو بيقولي يا ألبير يا حبيبي متشغلش نفسك بالي بره الكتاب الامتحان هايجيلك من الي في الكتاب ذاكره عشان تنجح وسابني و مشي و من بعدها مش بنجح في المواد بتاعته لحد ما سيبت الكليه .
يتبع
أمل زياده