الاثنين، 12 نوفمبر 2012

مذكرات ناشط سياسى الجزء الثانى والاخير




إضافة تسمية توضيحية

* من اهم المواقف في فتره الكليه :
منذ بدايه الكليه وانا كنت بحب الدراسه و المواد جدا و بدات اجيب كتب من قدام الكليه في نفس المواضيع
و وقعت تحت كتب صعبه ل مثلا أحمد ديدات و علي النت حاجات زيه و و المقابل له ايضا يعني مسيحين بيهاجموا الاسلام و مسلمين بيهاجموا المسيحيه
انا طبعا كلامهم اثر عليا كتير و في وسط الكليه قلت لزمايلي انا مش مؤمن بالكتاب المقدس ده ولا اي رسل او انبيا او كتب انا هاقراء في كل الاديان و ادرسها و بعدها اشوف في الطريق الصح ومحدش اعترض لان الي كان بيكلمني كنت بناقشه في مواضيع مبيعرفوش يردوا و بيتفاجؤا حتي قعدوني مع رجال دين ومحدش يعرف يناقشني و بالفعل بداءت ادرس من كل حاجه اعثر عليها من الانترنت في الكليه او المكتبه او نت في سيبر لاني ايامها كنت مغترب و هكذا و بعدت فتره لقيت المسيحيه اقرب لمبادئي و افكاري لان نظرتها للزواج و الطلاق و للتسامح الزياده و البوذيه ايضا بس معرفتش الاقي حاجات عن البوذيه و قلت ممكن ابقي اسافر الهند و الصين عشان اعرف اكتر و ادرسها بجد و فضلت مسيحي فعلا مش بالوراثه لحد تقريبا 2005\2006
و كنت بالصدفه قابلت في القطار الكبير بتاع الجماعه الاسلاميه في الجامعه عندنا و اتصاحبنا في القطار ولما زمايلي قالولي ده رئيس الجماعه او الحركه و كانوا كل فتره يعملوا عروض غيره في الكليه زي مسيرات و مظاهرات ماسكين في المصاحف و صاوريخ كده زي الاربيجيه طبعا مش حقيقه و عروض عسكريه و كراتيه و حاجات كده , قلت كويس لاني حابب اتكلم معاه في الدين و اشوف فكره
و بالفعل تاني يوم اتكلمت معاه في الدين و هو متحفظ قوي ومش بيتكلم ولا بيفتح اي نقطه بقيت انا الي بفتح نقط و اطلب منه يناقشني و هو مرديش
*** اتعرضت في الكليه ل 3 محاولات لضرب او اغتيال ابقي لوحدي او مع عدد قليل من زمايلي و الاقي حد بيندهلي – صحيح انا كنت مشهور قوي في الكلية   لاني كنت من وجهت نظرهم اوفر لبسي شعر و اسلوب حياتي – المهم الاقي خد ندهلي و قالي سمعت  انك بتتكلم في الدين و فجاها الاقي بقي معاه حوالي 4 او 5 و واحد فيهم يقولي انا معرفش مين و الاول في كونغفو علي المحافظه قلتله وانا بدرب كونغفو في دار الدفاع الجوي مش هتخوفني يعني وويحاولوا يشدوا معايا علشان تبقي خناقه كان زمايلي بيجمعوا  بسرعه و يسحبوني من وسطهم و ياخدوني لحد القطار يروحوني لدرجه مره في الكليه بقي الي بيدافعوا عنى مجموعتين وانا اعرف حد من كل مجموعه و مش عارفه قوي المجموعتين ضربوا بعض ابقي في حمايه مين و يومها كانت الكليه مهزله بقي 3 مجموعات بتضرب في بعض و اغلبهم مش اعرفهم اساسا ولا عارف مين مع مين و ناس وخداني للقطار ويومها كانوا المصابين كتير لانهم ضربوا بعض ب لمبات نيون و زجاجات الحاجه ساقعه
ومحدش بيعرف سبب الخناقه ولا حتي الحرس ميعرفوش مين السبب ولا ايه
لحد ما مره كان ليا صديقه اسمها هند كانت صديقتي قوي وكنا بنتكلم في كل حاجه حتي الدين ولما كانت تساألني في حاجه كنت بقولها حتي بكل وجهات النظر من الاسلام و كنا اصدقاء قوي
لحد ما في يوم اتكلمنا عن المرأه في الاديان و الديانات القديمه و عملت لها زي بحث من 3 ورقات
و طبعا عيون الجماعه عليا في الكليه لحد ما وانا داخل الكليه عندي محاضره لقيت حد من بتوع الحرس بيندهلي و بيقول قائد الحرس عايزك
دخلت له لقيت هند بتعيط و الورق مع القائد و بتوع الجماعه حوالين مكتب الامن  من بره و بيبصوا لي قوي
القائد طبعا كان عارفني و مش هانسي ساعتها نظرات و دموع هند و مقدار الضغط الي حصل عليا
كانت نظرتها زي كأننا نحب بعض و اهلها خلاص منعوها عني . المهم
القائد اتكلم معايا لوحدي انا وهو بس  و قالي ألبير أحنا هنا في بني سويف
  خف في الكليه عشان حتي احنا مش هنقدر نحميك منهم ولا هنعرف نعمل حاجه انت عارف الي بيحصل في الصعيد ايه خف خالص و تيجي لمحاضراتك وبس و تمشي على طول ده عشانك وانت حر .
 دي تقريبا اهم مواقف عندي في كليه و فتراتها مفيش غير اني كنت بروح جامعات مختلف اتعرف علي بتوع كليه اداب بس

 ********* 

- كم اخ واخت لك ومن اقربهم اليك ؟
= هي أخت واحده أسمها يوستينه 22سنه (1990)
كانت بتطلع عيني وهي صغيره
كانت تفضل تضربني و تغلس عليا وانا ساكت ولما اجي كأني هأضربها تجري علي ماما و تبل صباعها و تحطه حولين عنيها كأنها بتعيط و تعض نفسها و تقول لأمي اني عضيتها و بجري وراها عشان أضربها
بس دلوقتي هي كبرت و أنا وهي مرينا بظروف عائليه من صغرنا خليتنا مرتبطين جدا جدا ومن زمان ال بيشوفنا بيقول أننا مخطوبين مش أخوات

 ******

متى دق قلبك لاول مره  ولمن  غلاسه مش كده ؟
حياتي العاطفيه دي ليها قعده مش هاعرف اكتبها قوي أوكي ؟؟

 *******

ندخل بقى على المرحله  الهامه والتى ستكون محور حديثنا
مكتوب فى بروفيلك انك مسؤل عن ملف الوقفات والمظاهرات و الأعتصامات · ديسمبر، 2010‏ إلى الوقت الحالي
احكى لنا تاريخك مع هذا النشاط السياسى  وحول هذه المعلومه بالاخص؟


دي مجموعه كان "أسمها رابطه البرادعي للتغيير " مجموعه خرجت من الحمله الرئيسيه لدعم البرادعي و كان الي ماسك الحمله وقتها عبد الرحمن يوسف و اداره بوظت الشغل و الناس بقيت مش راضيه
وانا مستقل لما حضرت لهم اول اجتماع كان اعلان علي الفيس بوك و كان بشارك مع 6 ابريل كل انشطتهم و قلت اروح و اشارك مع المجموعه دي كمان
و بالفعل من اول يوم لقيت اسلوب ادارتهم ممتاز و كنت عضو مؤسس و بنزل معاهم الشارع توعيه و منشورات و جمع توقيعات لبيان التغيير و كانت من انشط المجموعات تقريبا
وسبب اني بقيت منسق المظاهرات و الاعتصامات عشان انا بشارك في اغلب الحركات و متواصل معاهم و عارفني من زمان وكنت بقترح عليهم كلهم في كل اجتماع اننا ننسق مع بعض في كل حمله او مظاهره
و بالفعل عملت ورقه عمل و قدمتها للرابطه
 *****
كيف   بدأ وعيك السياسى ونشاطك  كناشط  سياسى فى الظهور متى اول مره شاركت فى اضراب او نظمت اعتصام وكانت ايه اهدافه
بداء وعي السياسي من صغري لان والدي كان في العراق و انا  بتكلم معاه في السياسه و الدين من صغري
*****
و اول مشاركه كانوا 3 مظاهرات في يوم واحد و كان يوم جميل جدا بالنسبه ليا
و الاضراب احنا مكناش بنعمل اضراب ولكن اعتصامات للافراج عن زمايلي لما بيتقبض عيلهم او يعتقلوا او يلبسوا قضيه و اسف في الفظ ولكنها كده
********

كيف كان نشاطك فى عصر المخلوع
شرحته تقريبا فيما  سبق كنت بشارك في كل الحركات و الانشطه حتي التصور مع الناس لاخد اراهم و عملها في كليبات توعيه

********* 

وهل تجد هناك فارق الان وبعد مرور عام وكام شهر على الثورة ؟ هل لمست تغييييير؟
ده عايز نتكلم مع بعض لانه مش عارف انظم نفسي و كلامي دلوقتي

 ******
بصفتك اصغر ثائر رأيته الى الان  ماهى نصيحتك للشباب المصرى ؟
مش اصغر اعرف ناس اصغر مني كتير انا سني 27 سنه
نصيحتي يقراؤا كتير قوي قوي قوي و ميرددوش كلام و خلاص بيسمعوه و خلاص
و يتأكدوا من كل حاجه بتتقال او تتنشر و يبقي ليهم توجههم الخاص مش يتبعوا لكلام حد او حركه او حزب
لانه الكيانات دي اكتر ناس دمرت الثوره و الحياه السياسيه في مصر

***********


لماذا  تدعم البرادعى ماذا تجد فيه غير باقى الموجوديين على الساحه  ما الذى يميزه على غيره ولو امكن اعطينى نبذه عن فكره لتطوير والنهوض بمصر ؟
البرادعي لانه نقي و شريف و واضح و تاريخه مشرف و فعلا له مواقف لازم اشرحها لحضرتك
********* 


هل اختلفت الشخصيه المصريه بعد الثورة وياريت تقارن بينهما قبل وبعد الثوره؟
الأختلاف الوحيد انهم بقوا كلهم بتكلموا و كانهم خبراء سياسيين و كلام و خلاص و كلمه توديهم و كلمه تجيبهم
و من وجهت نظري دي مش سياسه لان محدش هيتكلم سياسه بدون ما يكون ليه علي الاقل ايديولوجيه واضحه و فاهم يعني ايه ايدولوجيه و يساريه و راس ماليه و ..... الخ
 ********

كيف ترى الحلول للخروج من مستنقع الازمه فى مصر ؟
البناء و العمل بجد و كل الجهود تكون في مشاريع ضخمه و تنمية التعليم و البحث العلمي و الاعتماد عليهم
فتح مجال الحريات بشكل منضبط و اكبر
 *******

احكى لنا عن ايام الثوره والميدان وقتها اوصف لنا شعور الناس وقتها  ترابطهم حبهم للبلد كان  ازاى بيعبرو عنه كيف كان الميدان فى خلال 18 يوم ؟
كان اروع ايام ومش هاقول غير ان كلمة مصر او العلم كان بالنسبه لينا دين و رمز مقدس و فعلا كنا حاسيين بمعني كلمه انتماء و بلد و كنا فخورين بيهم جدا
 ****
هل اختلف الميدان الان ورواده اختلفو ولماذا ؟
هما مختلفين من الاول و كتير منهم اتخدع في ناس مش شايفه غير مصالحها وبس
و ناس مش واعيه و تتحرك بدون نظره واقعيه او خبره و درايه
 *********

ماهى رؤيتك للحياه السياسه فى مصر قبل وبعد الثوره
مصالح و بس
 **
اكتب رأيك فى كل من مرشحى الرئاسه فى مصر ولو عندك تعليق على شخص بعينه ياريت  تقول / البرلمان / امريكيا / اسرائيل / المجلس العسكرى / القضاء المصرى / الجمعيات الاهليه / جهاز الشرطه / البلطجه كظاهره ملموسه فى الوقت الحالى وطرق القضاء عليها
البرادعي : الشريف النقي
عمرو موسي : الجواد الخاسر
العوا : منافق زيه زي مصطفي بكرى من وجهة نظري
انا الي حدفته ب قزايز الميه البلاستك لما جه يتصور في الميدان و احنا بنموت في محمد محمود
و الجزيره كتبت انه اتطرد من الميدان
ابو الفتوح : يكفيه تاريخه و شوكه في ظهر الاخوان و لكني مش متأكد منه لاني لم اكلمه او اتناقش معاه
ابو اسماعيل : لو كان فضل داعيه كان افضل لا السياسه فيها الكثير من الكذب و الخداع
شفيق : روح شوفلك ناس غيرنا تجيهم بنبوني و متقولشس ايه تاني و ابقي جمع قبل ما تتكلم
عمر سليمان : حيه ماكره و مخادعه
المشير : نصيحه روح شوفلك تربه او الحق اهرب و عيش الباقي من عمرك لو كان فيه باقي كفايا عليك كده
البرلمان : نفس برلمان 2010 مع تغيير الاسماء و والوشوش بس
صباحي : بطل من يومك و شد حيلك الطريق صعب
امريكا : قوه مؤثره يجب ان تجعمي الحريه و الديموقراطيه الحقيقه بدون مصالح شخصيه لان النظم الديموقراطيه اقدر علي التعاون من الصراع
اسرائيل : مثال للدوله الدينيه
المجلس العسكري : كاذبون انا قعدت معاهم لما كنا مضربين عن الطعام و كاذبون و مخادعون جدا
القضاء المصري : لو أشتغلوا حكام في الدوري يبقي اشرف لهم و اريحلنا
الجمعيات الاهليه : علي الرغم من فساد كتير فيها ولكن كثير منها دوره اساسي لايمكن الاستغناء عنه
جهاز الشرطه : بلطجيه الي حين الهيكله التطهير الحقيقي
البلطجه : جزء من النظام وهو الذي يديره و جزء تمرد علي كمية الكبت و المعاناة التي كان يعيشها و جزء تمرد و ثار بطريقته الخاصه
و للقضاء عليها لدي فكره افضل نتكلم فيها و هي تعتبر لجان شعبيه .
 *******

كيف يتم تطهير المؤسسات من الفساد على كافة المستويات من وجهة نظرك
قيام مجموعه شريفه باكتشاف القله الطاهره في المؤسسات تلك و مساعدتها علي اعادت الهيكله و التطهير مع تعديل الكثير من القوانين و علي مجلس الشعب لانه كان يدير تلك الامور مع الحكومه ولكنه الثوره فسدت
****** 

كيف تصبح مصر قوه عظمى ؟
البناء و المشروعات العملاقه و البحث العلمي و التعليم

 *******
ماهى الخطط البديله للاصلاح كى نرتقى بمصرنا ؟
الأعتماد علي النفس مع محاولة تخطي العقبات القانونيه و الحكوميه و تكوين مجموعات عمل
******* 

سؤال : هل حقاً نحن كشعوب عربيه لابد ان يحكمنا ديكتاتور والامثله كثيره العراق لبييا ومصر ..... بعد سقوط الطغاه ظهرت النزاعات العرقيه والطائفيه
ده موضوع كبير ولكن الشريقيين لديهم ثقافه فيها الكثير من الرجعيه و العبوديه  منظورها للرئيس او المنصب
و تحتاج لتغيير و ثوره تقافيه
 ******

هل تؤمن بنظرية المؤامره والطرف الثالث واليد الخفيه ؟
لا أفضلها ولا أحبها ولكن الطرف الثالث هو طرف افتراضي لطرف من الطرفين متخفي
 ******

عندما تقع كارثة ما  مثل احداث بورسعيد ماالذى يتبادر لذهنك على الفور ......هل هى مؤامرة ام حدث جلل لشغل الرأى العام عن امر ما ؟
مؤامره يديرها من يريد افتعال الأزمات و تصفية الحسابات و أجهاض الثوره ولا بد من وزاره لأدارة الأزمات لسرعة معالجة تلك المواقف

 ******

ألبير صابر عياد
ده كان حوار مع البير صابر عياد 
الذى يحاكم الان بتهمة ازدراء الاديان
حد بالعقلية المتفتحه اظن انه شخصية تستحق الاحترام 
ونرفض ونشجب الاسلوب والتعسف الذى يعامل به فى محبسة هو وزائرية
وقضيتة من الاساس باطله لان والدته استنجدت بالشرطة بعد تجمهر اهالى الحى تحت منزلهم بغرض حماية ابنها فوجئت بهم يقبضون عليه 
الحرية لالبير صابر

الجمعة، 9 نوفمبر 2012

بلدنا وبلدنهم !




بعد نجاح الثورة وصعود الاخوان للحكم  لم اكن اتوقع ان يثور السفيين بمثل هذا الشكل 


مطالبين بتطبيق شرع الله !

لست ادرى عن اى شرع يتكلمون ومن اعطاهم الاذن ان يتكلمو ا بلسان  الشعب المصرى الكافر الزنديق المحتاج الى هدايه !

السؤال الذى تردد طوال يوم جمعة قندهار   هل لديهم شريعة غير شريعتنا مثلاً؟
هل بلدنا غير بلدهم ؟
كيف كانو يعيشون من قبل  بيننا ؟
وما الذى حدث كى تختلف نظرتهم للمجتمع المصرى لدرجة تكفيرهم للمجتمع والحكومة ايضاً ..

لو اردتوها اسلامية  لا خلاف ولا ضير فى ذلك سنكون اول المرحبين بذلك 

لكن  وفروا كل ما يحتاجه 90 مليون من عيشة ورواتب ومستلزمات حياتية  اقضوا على الفقر والعشوائيات والبطالة  ثم طالبو بتطبيق حدود الله مادام القانون والعرف والعادات والتقاليد فاشله

اعلم ان الاسلام شامل وكافى ووافى لكن من يطبقه  هنا مربط الفرس وكيف اطبقه ؟
ليس كل من هب ودب ؟
من خلال متابعتى لبعض القيادات السلفية  على شاشات الفضائيات  فوجعت مما سمعت !

هل  انتهت كل مشاكلنا  المجتمعية ولم يتبقى الا موضوع زواج القاصرات وكيفية تحديد هذا السن ومدى اجازة زواج الفتاة بمجرد ان تتضح عليها علامات الانوثه ؟
 وفوجعت اكثر عندما قال الشيخ بمنتهى البساطة لا ضير من زواج الصبى  بعمر 11 قياساً بالفتاة  اى منطق هذا ؟
هل المرأة فى الاسلام كانت فقط لمتعة الرجل ؟
هل يتكلمون على نفس الشريعه ونفس الرسول ام ان شريعتهم غير شريعتنا وبسؤال الشيخ ابو يحيى على قناة القاهرة والناس عن  اذا كان لدية ما يثبت ان الرسول الكريم تزوج  ممن هى دون سن التاسعه  كما ينادى الشيخ الفاضل
رد وقال بكل ثقة نعم ورد فى الكتاب المقدس !!!!!!!!!
الكتاب المقدس يستشهد به شيخ سلفى ؟ اى هراء هذا ؟ 
اى تخلف هذا ؟ من خولة للتحدث بالسان الشرع  اليس هو من نادى بحرق كنسية امبابه ؟
الحقيقه نصيحة منى لكل اصحاب التيارات الاسلامية
اثبتت التجربة والمعاملات اليومية والحياتية انكم فاشليين لا ترون او تسمعون غيركم ذوى عقول متحجرة وبعيدين كل البعد عن الاسلام وسماحته
من قبل كنت اتعجب من الرسول والصحابه انتشر الاسلام على ايديهم بالمعاملة الطيبة 
رغم عدم توافر الاماكانيات المتاحه الان
والان رغم كل الطرق المتاحة لنشر رسالة الاسلام بأقل جهد
اكاد اجزم انه فى تراجع خاصة بعد ظهور الجهلاء من الشيوخ او من يدعون انهم شيوخ
واساءوا للدين الاسلامى  والاسلام والرسول الكريم 
ولم يتحركوا  اثناء الاساءة للرسول الكريم سواء بالفيلم او الرسوم 
وانما هم فقط ماهرين فى تكفير غيرهم من ابناء المجتمع الواحد ومن الاقليات غير المسلمه
احب ان اوصل رسالة لكل من حضر جمعة قندهار مصر عمرها ما هتكون افغناستان
وهتفضل عمرها مصر الوسطية المدنية 
 النهارده بتنادوا بتطبيق شرع الله اللى هو شرع محمد عبد الوهاب سيدهم
بكرة هتنادو بهدم الاثار   لانها اصنام !
ومش بعيد كمان نعيش فى خيم وقلة او زير واهو كله بساطة  وعوده للزمن الجميل

وانكحوا ما طاب لكم من النساء
كل واحد يتجوز كل من تروق له سواء شاءت او ابت
ونعمل بالرعى والزراعه 
والبنت مكانها البيت بانتظار عنترة ابن شداد  الفارس الهمام
ومش بعيد كمان نقتل البنات اصلهم سبب كل مصايب البلاد
المرأة فتنة ماشية على قدمين
نصيحة  شخصية منى

لكل رجالات الدين من التيارين  السلفيين والمتأسلميين
رجااااااااااءً بلاش ظهور فى الفضائيات والتليفزيون
اذا بليتم فاستتروا 

انتم كل يوم تثبتون لنا ان رؤية الفن  لكم كانت بمحلها عندما صورت رجل الدين الملتحى شهوانى ولص ومنافق
اثبتو العكس  بالفعل لا بالكلام لان حتى الكلام لا تتقنوه
نجحتم بجدارة فى كسب كره الشعب لكم
اذا كان هناك نسبة ضيئلة تؤيد وترحب بكم اظن بعد ما تعرفنا على عقليتكم وطريقة تفكيركم  اجمعوا على شىء واحد وهو الكره
انا شخصياً كرهت اى حد بذقن ويدعى شيخ

وارتبط بذهنى انه  اكيد كاذب او منافق او مدعي ويظهر  بخلاف ما يبطن
نجحتم فى ان تجعلونا نكرهكم
ونشكك في الشرفاء منكم  / حقاً
رب ضارة نافعة 

أمل زيادة 

10 نوفمبر

ديك أم الرئيس


قصة ، من : صلاح معاطي   
يمشي مختالا بعرفه ومنقاره، مزهوا بريشه المهوش بألوان الطاووس، يفرده كطائر خرافي ليس كمثله على وجه الأرض، مؤذنا بصوته الجهوري فتصمت له كل الكائنات.. هو أولا ثم الآخرون، بل هو وليذهب غيره إلى الجحيم، اعتاد أن يكون موضع اهتمام الجميع ومصدر شقائهم في نفس الوقت.. هل أكل الديك؟ هل شرب؟ هل نام نوما هادئا؟ لا تزعجوه، لا تضايقوه، سلوه، ضحكوه، دللوه..
منذ حدثت المعجزة وباض الديك قامت الدنيا ولم تقعد.. مراكز الأبحاث العالمية تدرس حالة الديك، كاميرات التليفزيون تلاحق الديك أينما ذهب، الصحفيون ووكالات الأنباء لا يكفون عن التساؤل.. كيف حدث هذا؟ ولماذا؟ هل هو تحول فسيولوجي أصاب الديكة وفي طريقه إلينا نحن البشر؟ أم إنه إنذار بقرب يوم القيامة؟ وتحول الديك إلى بطل قومي يتصدر واجهات الصحف..
همست العرافة مرجانة في أذن سيدتها وقالت:
- إنها البشرى يا سيدتي.. هذا الديك ملاك من السماء جاء ليخبرك أنك ستضعين ابنا ذكرا سيكون له شأن عظيم.. وسيصبح رئيسا للبلاد.. ولكن حذار من أن يمسه أحد بسوء.. فعمر هذا الديك متصل بعمر ابنك الرئيس فحافظي عليه ما استطعت..
سألت الأم وعلامات التعجب بادية على وجهها:
- ولكن أعمار الديكة قصيرة بالنسبة لعمر الإنسان، فلم نر ديكا بلغ قرنا من الزمان مثلما يعيش بعض البشر..
فطمتها مرجانة مستعملة حنكتها وخبرتها الطويلة في ضرب الودع وقراءة الفنجان ومعرفة المقدر والمكتوب:
- لكن هذا الديك معجزة يا ستي.. فهل هناك ديك يبيض؟ ليس عجيبا إذن أن يعيش هذا الديك قرنا أو يزيد..
وهكذا لعبت الأقدار لعبتها وصار الديك زعيما على كل الدجاج.. إذا دخل العشة نام الدجاج خوفا منه، وإذ أكل ابتعدت عنه فمن يجرؤ على مشاركة هذا الديك العظيم في طعامه، وإذا نام امتنع الدجاج عن النقنقة والصياح لكيلا يقلق نومه..
استيقظت أم الرئيس ذات يوم على جلبة وضوضاء وصياح داخل حظيرة الدواجن أسرعت إلى هناك فوجدت الدجاج في حالة غير عادية ثورة لم تشهدها عشش الدجاج من قبل.. الدجاج يحيط بالديك من كل جانب ينقر عرفه ينتف ريشه ينقنق في هياج كأن أصابه مس.. وقف الديك متحفزا متعجبا من هذه الجرأة التي أصابت الدجاج.. فرد جناحيه راح يواجههم بمنقاره أرجله تضرب الهواء لكن الدجاج لم يتراجع تقدم في وجه الديك وأصابه إصابات بالغة.. رأى الديك الدماء تنزف من عرفه، فهدأ من لهجته منقنقا مثلهم وهو الذي لم يكن يعرف غير الصياح.. متوسلا وهو المعروف بالصلف والغرور..
أحست الأم بالخطر على ابنها المخبوء في أحشائها فوضعت يدها على بطنها وراحت تهش الدجاج وتبعده عن الديك، أمسكت بعصا غليظة ضربت بها الدجاج ثم أخرجت السكين لتذبحهم.. لكن بلا جدوى.. لم يعد الدجاج يحتمل هذا الديك أكثر من ذلك.. راحوا يدفعونه بمناقيرهم وأرجلهم حتى أخرجوه من العشة.. خارج العشة.. وقف الديك ذليلا منزويا منتوف الريش، ينزف عرفه، مكسور منقاره.. الأم مذهولة.. ما الذي جرى للدجاج.. الدجاج لا يريد التراجع.. بدت أكبر كثيرا من حجمها الطبيعي.. حاولت أن تمسك واحدة نقرتها في يدها نقرة دامية وطارت مع أخواتها خلف الديك المطارد.. بعض الدجاج راح ينقرها في قدمها.. الأم تحاول إبعاد الدجاج الثائر.. فرت إلى أسفل وخلفها الديك المهزوم وخلفهما كان حشد كبير من الدجاجات، ما لبثت الدجاجات أن صارت ديوكا نتأت في رؤوسها عروف كبيرة حمراء.. ومع صياحهم تهاوت نبوءة العرافة.

الأحد، 4 نوفمبر 2012

الطرف الثالث





احلام غير حقيقية


تابعنا على مدار  18 يوم الاولى للثورة  مراحل انهيار  امبراطورية المخلوع
رغم القلق والخوف الذي  سيطر علينا وملأ القلوب حتى انتهى كل ذلك بتنحى مبارك
وشعرنا بالفخر بثورتنا  التى اذهلت العالم والتى كان شعارها  كرامة  انسانيه, عيش , حريه
وبدأنا مرحلة انتقالية  عصيبة  وحاول الكل  الايقاع بمصر فى هوة الفوضى  تارة فتنة طائفيه وتارة اعتصامات ووقفات احتجاجية ومذابح هنا وهناك فى ماسبيرو ومحمد محمود  وبورسعيد
وتارة بأزمة الامريكان وهروبهم فى وضح النهار على طائرة خاصة امريكية ثم التشكيك  فى كون المجلس سيسلم السلطة فى ميعاده ام لا .
فترة عشناها كلها بحلوها ومرها  وحفظ الله مصر من كل شر ورد كيد الكائدين
لانه كان من الممكن جداً ان يكون الوضع اسوأ
وبدأمارثون الرياسة وبكل اسف وصل للمرحلة النهائية اسوأ المرشحين احدهم رمز من رموز النظام السابق
واحد رجاله الاوفياء وآخر ممثل لتيار دينى  لا يلقى قبولاً من المواطن العادى
ونكاية فى مرشح النظام السابق صوت الاغلبيه للمرشح الاسلامى
. وقاطع من قاطع وابطل من ابطل وانا منهم
وكان اكبر خوفاً لدينا فى حال وصول  رمز النظام السابق للحكم انه سيفرج عن نزلاء طرة وينتقم من الثوار ويعاقب الشعب على انتفاضته ضد النظام السابق .
وجاء محمد مرسي وتعهد امام الكل باستكمال المشوار وتحقيق اهداف الثورة ومع الوقت  ايقنا انه كان يسكن الشعب ليس الا
ولا هو حقق ادنى مطلب من مطالب الشعب وانما حقق مطالب حزبة الذى كان مقهوراً ومقموعاً من رجال الفرعون وزبانيتة
وانتظرنا شهر واكثر وكلنا امل ان يعبر بالبلاد للمستقبل وان يوفى بوعده بعد ان اقسم بشجاعه امام  العالم فى ميدان التحرير وهو يستعرض  فاتحاً قميصه امام الكل مردداً انا لا ارتدى قميص واقى !
ولازالنا بالانتظار
وبعد عدة اشهر من تشكيل الحكومة  وجدناه  ابعد رموز الوطني من مناصبهم فى محاولة للتطهير  وخطوة جميله اكيد
لكنها كانت ستكون اجمل لو التزم الحياديه واشرك مختلف التيارات والاحزاب فى اختياراته وانما فوجئنا  بتعيينه  لافراد جماعته  فى اغلب الصحف والمؤسسات الكبرى !
ولم يكتفي بذلك وانما عين ايضاً مستشارين للمحافظين وكون فريق رئاسى  كبيير
كل هذا  معقول ولكنا لازالنا ننتظر ان يعمل كل هؤلاء
ام ان وظيفتهم فقط  الحصول على رواتب خياليه ؟
فلا وجود للعيش  ,,, الوضع كما هو بل أسوأ الطوابير  بالامتار امام اكشاك العيش
والحرية ,,,, سلبت من الاغلبيه بعد ان تم القبض على كل من يخالفهم الرأى !
والعدالة الاجتماعية  ,,, ذهبت مع الريح  بعد انقض الاخوان على  اغلب مناصب الدولة ... متبعين نفس اسلوب المخلوع
!
والشعب المطحون كل يوم  فى هم جديد التصويت للدستور
غلق المحلات مبكراً
ارتفاع الاسعار
ازمة وقود
بقعة زيت
فوضى فى الشوارع
بلطجه
وانفلات امنى
القرض الدولى
 رفع الدعم  عن السلع الاساسية
السؤال  الذى لا اجد لا له اجابة
اين المستشارين  والحكومة نفسها من كل ما يحدث على الساحة المصرية من تغيرات ؟
وما فائدة كل هذا  الكم من المسؤلين فى الحكومة
وما حقيقة الوضع فى سيناء ؟
وما حقيقة اختراق  طائرات اسرائيلية للاجواء فى عيد  الاضحى ؟
ولمن سيتم تمليك الاراضى فى سيناء ؟
هل بالفعل لابناء سيناء ام للمتمصرون من ابناء سيناء ؟
ومن اعطى للمسؤلين حرية التصرف فى الاراضى المصرية  خاصة اراضى سيناء !
سيناء على وجه الخصوص اعادها الاباء والاجداد بالدماء وثمنها غالى ونفيس
لاتقدر بثمن  ولا يمكن باى صورة كانت ان تعرض للبيع
هل ثمن الاراضى  المطروحه للبيع فيها سيحل المشكلات الاقتصاديه المصرية ؟
ومن ثم سيعمل على  انقاذ الوطن  وحل ازماته ؟
المطلوب لتصحيح المسار ولاثبات الجديه واذا اراد الاخوان فترة انتخابية اخرى
ان يلتزموا بما وعدوا به لاننا كشعب سئمنا من سياسات الانظمة السابقه ولا نريد تكرار اخطاء المخلوع  ..وحكومته.
المطلوب
حد ادنى للاجور
تثبيت كل العمالة المؤقته
توفير الخدمات للمواطن العادى
تخفيض الضرائب على المرافق
توفير فرص عمل
عودة الامن بصورة جدية
تأمين الطرق السريعه
تأمين الحدود
عدم المساس بالحريات وحرية الاعتقاد والابداع
المواطنه وحفظ حقوق  الاخوة المسيحيين
سؤال بديهي
وبرىء اين الطرف الثالث  الذى كان نجم الاحداث طوال السنة ونصف ؟
كنا نعتقد انه  انصار المخلوع فى محاولة  لارباك الموقف والقائمين على امور البلاد
او هم عصابات رواد طرة وهم يحركوهم من خلف القضبان فى محاولة للانتقام من الشعب الذى هدم امبراطورية الفرعون
او انها سوزان  وتم الربط بين زيارتها لاولادها فى طرة  وحدوث الكوارث فيما بعد
 من هو الطرف الثالث ؟
هل توقفت سوزان عن زيارة اولادها  مثلاً ؟
ام ان الطرف الثالث فى حالة سبات واخد اجازة مثلاً بيستجم فى العين السخنه مثلاً
ام انه طرف كان من صالحة احراج المجلس العسكرى واظهاره بمظهر الفاشل فى التحكم  فى مجريات الامور حتى تتعالى الاصوات المطالبة برحيله حتى يقفز هو على الثورة والبلاد !
ام انه تبخر بفعل عوامل التعرية والعوامل الجوية  مثلاً
او انه انتقل لرحمة الله وغادر دنيانا بلا رجعه ؟
وبموته تكون  طوت صفحته للابد !!!!!!!1

الكهف فى الاسكندرية

الكهف موجود فى مكتبة المستقبل ومكتبة الاسرة فى محطة الرمل فى الاسكندرية بجوار سينما امير الحقيقه كان مفاجأة ابلغنى بها بعض الاصدقاء لكل احبابنا فى الاسكندرية عروس المتوسط والذين يرغبون فى اقتناء الكهف ^_^





إضافة تسمية توضيحية


الكهف موجود فى مكتبة الاصيل بالحى الثامن مدينة نصر بجوار كومبيو مول وايضاً فى مكتبة أكتب فى عباس العقاد لراغبى اقتناءة .

السبت، 3 نوفمبر 2012

ثمن الحرية




لا يقدر ثمن الحرية الا من سلبت منه ...
والاصعب ان تسلب منك دون سبب واضح هذا ما حدث بالضبط مع الناشط السياسي
البير صابر 
البير صابر من اشهر منظمي الوقفات الاحتجاجية فى مصر فى عهد المخلوع فى وقت كانت  اجهزة الامن كانت  تطحن من يقول لا
وبالرغم من ذلك لم يتراجع
البير صابر كان مشارك وبقوة فى كل ما مر به الوطن اثناء الثورة وما تلاها اثناء الفترة الانتقالية  وهو من اوائل الاشخاص التى وقفت ضد المجلس العسكري
وانتقده ونادى برحيله
واول من صمد امام هجمات الامن الشرسة ايام المخلوع وايام الثورة الاولى اى انه لا يستطيع احد ان يزايد على وطنيته

 البير صابر شخص واسع الافق  مثقف لديه حلول جذرية لكل ما يمر به المجتمع من مشكلات
وله اراء جريئة بشأن بعض السياسين حتى انه لم يكن يستبعد ان موضوع جنسية  والدة ابو اسماعيل ما هو الا حجه  لابعاده من مارثون الرياسة
 نظراً لاحتكاكه بالسياسيين ومعرفته كيف انها لعبة قذرة ومباح فيها الضرب فى اى منطقة
واكد لى ذات مرة ان البرادعي على سبيل المثال كان  هو من اشد المعجبين به والمؤيدين لدرجة انه كان المسؤل عن تجميع التوقيعات لصالح حملته
وتراجع عن ذلك عندما وجده لم يهتم بل لم يعر الامر ادنى اهتمام  وكان مسافراً طيلة جمع التوقيعات مما  جعله يفقد مصداقيته وتتراجع شعبيته بسبب تصرفاته تلك
اذن البير صابر شخص محايد له عقل كبير ويستطيع بسهولة القراءة بين السطور .
وفجأه ابتعد عن السياسة عندما وجد الكل يتاجر بالوطن ويتشدق بالوطنية
سواء افراد او احزاب لدرجة انه فكر ان يشكر المجلس العسكري على حفاظه على الوطن طوال السنة والنصف بل اكد انهم قد يكونو اكثر الناس وطنية على الساحه وقتها
وهنا قرر الابتعاد فترة عن العالم الافتراضى
وعاد بعد عدة اشهر وهو يفكر فى عقد مقارنة بين الاديان  وهو المجال الذى يحبه
وانتقد الاديان كلها بطريقة لاذعه وساخرة من منطلق اننا شعوب عانت كثيراً من القهر والكبت وفرض القيود على الحريات الشخصية وبعد الثورة الوضع تغير .
ودائماً المثقفين نوعان نوع يستطيع السيطرة على جموح الروح والعقل  ونوع يفقد السيطرة ويحلق عالياً من فرط ما توصل اليه من علم والامثله كثيرة جداً من مثقفين مشهورين مثل الدكتور مصطفى محمود وفرج فودة وغيرهم
ولم نرى احد يتعرض لهم لان حرية الاعتقاد علاقه شخصيه بينى وبين الخالق ولا شأن لمخلوق فيها
تم القبض عليه منذ ما يقارب الشهرين بتهمة ازدراء الاديان وبسبب نشره للفيلم المسىء للرسول الكريم
السؤال  الذى يطرح نفسه  وبقوة
هل البير صابر الوحيد الذى نشر الفيلم المسىء على حسابه الخاص على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك
؟
انا شخصياً لى العديد من الاصدقاء نشروه على حسابهم
وسبقهم للترويج للفيلم بعض الدعاة الذين نحن منهم براء
وبعد القبض على البير صابر تعالت النداءات والمطالبات بالقبض على هؤلاء الدعاة ومحاسبتهم
وان كنت اشك انهم يلاقون نفس معاملة البير المتعسفه فى السجن فى طرة واشك اساساً ان كانو من نزلاء طره او اى سجن من الاساس .
انا شخصياً ارى ان ما تم مع البير صابر ما هو الا تصفية حسابات لا اكثر  وتعصب من اهالى المنطقة التى يسكن بها  والذين يشكلون اغلبية عظمى من الشعب المصري الان والذين هم تابعين للحزب الحاكم
اذن تخلصنا من بلطجية الوطنى لنجد ميلشيات الاخوان
بلطجه من نوع جديد نوع لا يتفاهم الا بالتهديد والوعيد واهانة الكبير والصغير
قد يتعجب البعض من هذا المقال بل قد يشكك اساساً فى ديانيتى
لكني اعلنها امام الجميع اننى اشهد ان لا اله الا الله وان محمداً رسول الله
لكن مع الاسف هذا هو الواقع والوضع فى مصرنا الان
التخوين والتشكيك والقاء التهم جزافاً والمتاجرة بالدين
اعترف ان البير احد اصدقائى على الفيس بوك كنت اتضايق كثيراً مما ينشر او يكتب ولكنى اعتقد ان الهداية بيد الله  خالق البشر وليست بيد سواه
اليس هو من قال  بسم الله الرحمن الرحيم (انك لا تهدى من احببت ولكن الله يهدى من يشاء ) صدق الله العظيم
اذن البير صابر حر فى اعتناق اى ديانة او حتى لم يعتنق
مادام لم يؤذ غيره او يتطاول عليه
من يتضايق مما يكتب فاليحذفه من قائمة اصدقائه او  يتجاهل  ما يكتب وانما اجد الامر عكس ذلك  يدخلون معه فى حوارات يرد هو عليهم بحكمة ومحاولة لتوصيل وجهة نظرة مقابل سباب وتطاول ممن يدافعون عن الاديان وهذا بالطبع لا يفيد الدين فى شىء وانما يؤكد لهم معتقداتهم
لانهم نجحوا فى ان يظهروا من يدافع عن الدين بصورة الهمجي الذى يردد ما حفظة ولا يرد بطريقة علميه كنت ارى كل ما يدور من نقاشات واتعجب اشد العجب مما يقال .
واعتقد ان الاولى ان تغلق او تحجب كل الصفحات التى تمس الاديان على مواقع التواصل الاجتماعي اسوة بما فعلوة مع البير ام ان البير فقط هو من ازدرى الاديان !
نقطة اخيرة ما الاجراء الرسمى الذى اتخذته الدولة المصريه المسلمه تجاه الفيلم المسىء ؟
اليس التجاهل ؟
اليس هذا كيل بمكياليين ؟
اذا كان البير اخطأ بنشر الفيلم المسىء   اين  موقف الدول الاسلامية  الذين يطالبون بتطبيق الشريعه الاسلاميه فى مصر وكاننا كفرة  وهم فقط المؤمنين واين جماعة الامر بالمعروف والنهي عن المنكر من هذه الاساءة؟
هل هناك منكر  اكثر من الاساءة للرسول الكريم
ام انها لا تعد اساءة لانها آتية من الراعي الرسمى لهم  !
واذا جاءت من شخص من الاف الاشخاص  ستكون سببا فى الفتنه الطائفيه وتفكيك المجتمع لذا لابد من اتخاذ قرار حاسم بشأنهم
لا والتعسف ايضاً  فى استخدام القوة اثناء القبض عليه  بحجة انه يهدد الامن القومي ويزدري الاديان
انما ماما امريكيا فالامر مختلف  تماماً
لانه حلال حلال حلال طالما لا يخالف شرع الاخوان !