الاثنين، 12 نوفمبر 2012

مذكرات ناشط سياسى الجزء الثانى والاخير




إضافة تسمية توضيحية

* من اهم المواقف في فتره الكليه :
منذ بدايه الكليه وانا كنت بحب الدراسه و المواد جدا و بدات اجيب كتب من قدام الكليه في نفس المواضيع
و وقعت تحت كتب صعبه ل مثلا أحمد ديدات و علي النت حاجات زيه و و المقابل له ايضا يعني مسيحين بيهاجموا الاسلام و مسلمين بيهاجموا المسيحيه
انا طبعا كلامهم اثر عليا كتير و في وسط الكليه قلت لزمايلي انا مش مؤمن بالكتاب المقدس ده ولا اي رسل او انبيا او كتب انا هاقراء في كل الاديان و ادرسها و بعدها اشوف في الطريق الصح ومحدش اعترض لان الي كان بيكلمني كنت بناقشه في مواضيع مبيعرفوش يردوا و بيتفاجؤا حتي قعدوني مع رجال دين ومحدش يعرف يناقشني و بالفعل بداءت ادرس من كل حاجه اعثر عليها من الانترنت في الكليه او المكتبه او نت في سيبر لاني ايامها كنت مغترب و هكذا و بعدت فتره لقيت المسيحيه اقرب لمبادئي و افكاري لان نظرتها للزواج و الطلاق و للتسامح الزياده و البوذيه ايضا بس معرفتش الاقي حاجات عن البوذيه و قلت ممكن ابقي اسافر الهند و الصين عشان اعرف اكتر و ادرسها بجد و فضلت مسيحي فعلا مش بالوراثه لحد تقريبا 2005\2006
و كنت بالصدفه قابلت في القطار الكبير بتاع الجماعه الاسلاميه في الجامعه عندنا و اتصاحبنا في القطار ولما زمايلي قالولي ده رئيس الجماعه او الحركه و كانوا كل فتره يعملوا عروض غيره في الكليه زي مسيرات و مظاهرات ماسكين في المصاحف و صاوريخ كده زي الاربيجيه طبعا مش حقيقه و عروض عسكريه و كراتيه و حاجات كده , قلت كويس لاني حابب اتكلم معاه في الدين و اشوف فكره
و بالفعل تاني يوم اتكلمت معاه في الدين و هو متحفظ قوي ومش بيتكلم ولا بيفتح اي نقطه بقيت انا الي بفتح نقط و اطلب منه يناقشني و هو مرديش
*** اتعرضت في الكليه ل 3 محاولات لضرب او اغتيال ابقي لوحدي او مع عدد قليل من زمايلي و الاقي حد بيندهلي – صحيح انا كنت مشهور قوي في الكلية   لاني كنت من وجهت نظرهم اوفر لبسي شعر و اسلوب حياتي – المهم الاقي خد ندهلي و قالي سمعت  انك بتتكلم في الدين و فجاها الاقي بقي معاه حوالي 4 او 5 و واحد فيهم يقولي انا معرفش مين و الاول في كونغفو علي المحافظه قلتله وانا بدرب كونغفو في دار الدفاع الجوي مش هتخوفني يعني وويحاولوا يشدوا معايا علشان تبقي خناقه كان زمايلي بيجمعوا  بسرعه و يسحبوني من وسطهم و ياخدوني لحد القطار يروحوني لدرجه مره في الكليه بقي الي بيدافعوا عنى مجموعتين وانا اعرف حد من كل مجموعه و مش عارفه قوي المجموعتين ضربوا بعض ابقي في حمايه مين و يومها كانت الكليه مهزله بقي 3 مجموعات بتضرب في بعض و اغلبهم مش اعرفهم اساسا ولا عارف مين مع مين و ناس وخداني للقطار ويومها كانوا المصابين كتير لانهم ضربوا بعض ب لمبات نيون و زجاجات الحاجه ساقعه
ومحدش بيعرف سبب الخناقه ولا حتي الحرس ميعرفوش مين السبب ولا ايه
لحد ما مره كان ليا صديقه اسمها هند كانت صديقتي قوي وكنا بنتكلم في كل حاجه حتي الدين ولما كانت تساألني في حاجه كنت بقولها حتي بكل وجهات النظر من الاسلام و كنا اصدقاء قوي
لحد ما في يوم اتكلمنا عن المرأه في الاديان و الديانات القديمه و عملت لها زي بحث من 3 ورقات
و طبعا عيون الجماعه عليا في الكليه لحد ما وانا داخل الكليه عندي محاضره لقيت حد من بتوع الحرس بيندهلي و بيقول قائد الحرس عايزك
دخلت له لقيت هند بتعيط و الورق مع القائد و بتوع الجماعه حوالين مكتب الامن  من بره و بيبصوا لي قوي
القائد طبعا كان عارفني و مش هانسي ساعتها نظرات و دموع هند و مقدار الضغط الي حصل عليا
كانت نظرتها زي كأننا نحب بعض و اهلها خلاص منعوها عني . المهم
القائد اتكلم معايا لوحدي انا وهو بس  و قالي ألبير أحنا هنا في بني سويف
  خف في الكليه عشان حتي احنا مش هنقدر نحميك منهم ولا هنعرف نعمل حاجه انت عارف الي بيحصل في الصعيد ايه خف خالص و تيجي لمحاضراتك وبس و تمشي على طول ده عشانك وانت حر .
 دي تقريبا اهم مواقف عندي في كليه و فتراتها مفيش غير اني كنت بروح جامعات مختلف اتعرف علي بتوع كليه اداب بس

 ********* 

- كم اخ واخت لك ومن اقربهم اليك ؟
= هي أخت واحده أسمها يوستينه 22سنه (1990)
كانت بتطلع عيني وهي صغيره
كانت تفضل تضربني و تغلس عليا وانا ساكت ولما اجي كأني هأضربها تجري علي ماما و تبل صباعها و تحطه حولين عنيها كأنها بتعيط و تعض نفسها و تقول لأمي اني عضيتها و بجري وراها عشان أضربها
بس دلوقتي هي كبرت و أنا وهي مرينا بظروف عائليه من صغرنا خليتنا مرتبطين جدا جدا ومن زمان ال بيشوفنا بيقول أننا مخطوبين مش أخوات

 ******

متى دق قلبك لاول مره  ولمن  غلاسه مش كده ؟
حياتي العاطفيه دي ليها قعده مش هاعرف اكتبها قوي أوكي ؟؟

 *******

ندخل بقى على المرحله  الهامه والتى ستكون محور حديثنا
مكتوب فى بروفيلك انك مسؤل عن ملف الوقفات والمظاهرات و الأعتصامات · ديسمبر، 2010‏ إلى الوقت الحالي
احكى لنا تاريخك مع هذا النشاط السياسى  وحول هذه المعلومه بالاخص؟


دي مجموعه كان "أسمها رابطه البرادعي للتغيير " مجموعه خرجت من الحمله الرئيسيه لدعم البرادعي و كان الي ماسك الحمله وقتها عبد الرحمن يوسف و اداره بوظت الشغل و الناس بقيت مش راضيه
وانا مستقل لما حضرت لهم اول اجتماع كان اعلان علي الفيس بوك و كان بشارك مع 6 ابريل كل انشطتهم و قلت اروح و اشارك مع المجموعه دي كمان
و بالفعل من اول يوم لقيت اسلوب ادارتهم ممتاز و كنت عضو مؤسس و بنزل معاهم الشارع توعيه و منشورات و جمع توقيعات لبيان التغيير و كانت من انشط المجموعات تقريبا
وسبب اني بقيت منسق المظاهرات و الاعتصامات عشان انا بشارك في اغلب الحركات و متواصل معاهم و عارفني من زمان وكنت بقترح عليهم كلهم في كل اجتماع اننا ننسق مع بعض في كل حمله او مظاهره
و بالفعل عملت ورقه عمل و قدمتها للرابطه
 *****
كيف   بدأ وعيك السياسى ونشاطك  كناشط  سياسى فى الظهور متى اول مره شاركت فى اضراب او نظمت اعتصام وكانت ايه اهدافه
بداء وعي السياسي من صغري لان والدي كان في العراق و انا  بتكلم معاه في السياسه و الدين من صغري
*****
و اول مشاركه كانوا 3 مظاهرات في يوم واحد و كان يوم جميل جدا بالنسبه ليا
و الاضراب احنا مكناش بنعمل اضراب ولكن اعتصامات للافراج عن زمايلي لما بيتقبض عيلهم او يعتقلوا او يلبسوا قضيه و اسف في الفظ ولكنها كده
********

كيف كان نشاطك فى عصر المخلوع
شرحته تقريبا فيما  سبق كنت بشارك في كل الحركات و الانشطه حتي التصور مع الناس لاخد اراهم و عملها في كليبات توعيه

********* 

وهل تجد هناك فارق الان وبعد مرور عام وكام شهر على الثورة ؟ هل لمست تغييييير؟
ده عايز نتكلم مع بعض لانه مش عارف انظم نفسي و كلامي دلوقتي

 ******
بصفتك اصغر ثائر رأيته الى الان  ماهى نصيحتك للشباب المصرى ؟
مش اصغر اعرف ناس اصغر مني كتير انا سني 27 سنه
نصيحتي يقراؤا كتير قوي قوي قوي و ميرددوش كلام و خلاص بيسمعوه و خلاص
و يتأكدوا من كل حاجه بتتقال او تتنشر و يبقي ليهم توجههم الخاص مش يتبعوا لكلام حد او حركه او حزب
لانه الكيانات دي اكتر ناس دمرت الثوره و الحياه السياسيه في مصر

***********


لماذا  تدعم البرادعى ماذا تجد فيه غير باقى الموجوديين على الساحه  ما الذى يميزه على غيره ولو امكن اعطينى نبذه عن فكره لتطوير والنهوض بمصر ؟
البرادعي لانه نقي و شريف و واضح و تاريخه مشرف و فعلا له مواقف لازم اشرحها لحضرتك
********* 


هل اختلفت الشخصيه المصريه بعد الثورة وياريت تقارن بينهما قبل وبعد الثوره؟
الأختلاف الوحيد انهم بقوا كلهم بتكلموا و كانهم خبراء سياسيين و كلام و خلاص و كلمه توديهم و كلمه تجيبهم
و من وجهت نظري دي مش سياسه لان محدش هيتكلم سياسه بدون ما يكون ليه علي الاقل ايديولوجيه واضحه و فاهم يعني ايه ايدولوجيه و يساريه و راس ماليه و ..... الخ
 ********

كيف ترى الحلول للخروج من مستنقع الازمه فى مصر ؟
البناء و العمل بجد و كل الجهود تكون في مشاريع ضخمه و تنمية التعليم و البحث العلمي و الاعتماد عليهم
فتح مجال الحريات بشكل منضبط و اكبر
 *******

احكى لنا عن ايام الثوره والميدان وقتها اوصف لنا شعور الناس وقتها  ترابطهم حبهم للبلد كان  ازاى بيعبرو عنه كيف كان الميدان فى خلال 18 يوم ؟
كان اروع ايام ومش هاقول غير ان كلمة مصر او العلم كان بالنسبه لينا دين و رمز مقدس و فعلا كنا حاسيين بمعني كلمه انتماء و بلد و كنا فخورين بيهم جدا
 ****
هل اختلف الميدان الان ورواده اختلفو ولماذا ؟
هما مختلفين من الاول و كتير منهم اتخدع في ناس مش شايفه غير مصالحها وبس
و ناس مش واعيه و تتحرك بدون نظره واقعيه او خبره و درايه
 *********

ماهى رؤيتك للحياه السياسه فى مصر قبل وبعد الثوره
مصالح و بس
 **
اكتب رأيك فى كل من مرشحى الرئاسه فى مصر ولو عندك تعليق على شخص بعينه ياريت  تقول / البرلمان / امريكيا / اسرائيل / المجلس العسكرى / القضاء المصرى / الجمعيات الاهليه / جهاز الشرطه / البلطجه كظاهره ملموسه فى الوقت الحالى وطرق القضاء عليها
البرادعي : الشريف النقي
عمرو موسي : الجواد الخاسر
العوا : منافق زيه زي مصطفي بكرى من وجهة نظري
انا الي حدفته ب قزايز الميه البلاستك لما جه يتصور في الميدان و احنا بنموت في محمد محمود
و الجزيره كتبت انه اتطرد من الميدان
ابو الفتوح : يكفيه تاريخه و شوكه في ظهر الاخوان و لكني مش متأكد منه لاني لم اكلمه او اتناقش معاه
ابو اسماعيل : لو كان فضل داعيه كان افضل لا السياسه فيها الكثير من الكذب و الخداع
شفيق : روح شوفلك ناس غيرنا تجيهم بنبوني و متقولشس ايه تاني و ابقي جمع قبل ما تتكلم
عمر سليمان : حيه ماكره و مخادعه
المشير : نصيحه روح شوفلك تربه او الحق اهرب و عيش الباقي من عمرك لو كان فيه باقي كفايا عليك كده
البرلمان : نفس برلمان 2010 مع تغيير الاسماء و والوشوش بس
صباحي : بطل من يومك و شد حيلك الطريق صعب
امريكا : قوه مؤثره يجب ان تجعمي الحريه و الديموقراطيه الحقيقه بدون مصالح شخصيه لان النظم الديموقراطيه اقدر علي التعاون من الصراع
اسرائيل : مثال للدوله الدينيه
المجلس العسكري : كاذبون انا قعدت معاهم لما كنا مضربين عن الطعام و كاذبون و مخادعون جدا
القضاء المصري : لو أشتغلوا حكام في الدوري يبقي اشرف لهم و اريحلنا
الجمعيات الاهليه : علي الرغم من فساد كتير فيها ولكن كثير منها دوره اساسي لايمكن الاستغناء عنه
جهاز الشرطه : بلطجيه الي حين الهيكله التطهير الحقيقي
البلطجه : جزء من النظام وهو الذي يديره و جزء تمرد علي كمية الكبت و المعاناة التي كان يعيشها و جزء تمرد و ثار بطريقته الخاصه
و للقضاء عليها لدي فكره افضل نتكلم فيها و هي تعتبر لجان شعبيه .
 *******

كيف يتم تطهير المؤسسات من الفساد على كافة المستويات من وجهة نظرك
قيام مجموعه شريفه باكتشاف القله الطاهره في المؤسسات تلك و مساعدتها علي اعادت الهيكله و التطهير مع تعديل الكثير من القوانين و علي مجلس الشعب لانه كان يدير تلك الامور مع الحكومه ولكنه الثوره فسدت
****** 

كيف تصبح مصر قوه عظمى ؟
البناء و المشروعات العملاقه و البحث العلمي و التعليم

 *******
ماهى الخطط البديله للاصلاح كى نرتقى بمصرنا ؟
الأعتماد علي النفس مع محاولة تخطي العقبات القانونيه و الحكوميه و تكوين مجموعات عمل
******* 

سؤال : هل حقاً نحن كشعوب عربيه لابد ان يحكمنا ديكتاتور والامثله كثيره العراق لبييا ومصر ..... بعد سقوط الطغاه ظهرت النزاعات العرقيه والطائفيه
ده موضوع كبير ولكن الشريقيين لديهم ثقافه فيها الكثير من الرجعيه و العبوديه  منظورها للرئيس او المنصب
و تحتاج لتغيير و ثوره تقافيه
 ******

هل تؤمن بنظرية المؤامره والطرف الثالث واليد الخفيه ؟
لا أفضلها ولا أحبها ولكن الطرف الثالث هو طرف افتراضي لطرف من الطرفين متخفي
 ******

عندما تقع كارثة ما  مثل احداث بورسعيد ماالذى يتبادر لذهنك على الفور ......هل هى مؤامرة ام حدث جلل لشغل الرأى العام عن امر ما ؟
مؤامره يديرها من يريد افتعال الأزمات و تصفية الحسابات و أجهاض الثوره ولا بد من وزاره لأدارة الأزمات لسرعة معالجة تلك المواقف

 ******

ألبير صابر عياد
ده كان حوار مع البير صابر عياد 
الذى يحاكم الان بتهمة ازدراء الاديان
حد بالعقلية المتفتحه اظن انه شخصية تستحق الاحترام 
ونرفض ونشجب الاسلوب والتعسف الذى يعامل به فى محبسة هو وزائرية
وقضيتة من الاساس باطله لان والدته استنجدت بالشرطة بعد تجمهر اهالى الحى تحت منزلهم بغرض حماية ابنها فوجئت بهم يقبضون عليه 
الحرية لالبير صابر

ليست هناك تعليقات: